Jump to content

Swaro dS 5-25x52 og skumring


matsb

Recommended Posts

Nå forstår jeg at dette er en kikkert for de spesielt interesserte, MEN så er det jo det med å kjøpe et sikte til 33.6k når oppgitt lystransmisjon er 83% mot "kongen på haugen" som viser til 95%.

Noen som har noen formening om hvor mange minutter man mister i skumringen med 83 mot 95% ? Og evnt. mot 83 mot 90-92% som er mer vanlig.

Forstår at dette blir synsing på høyt nivå, men mister man en halvtime er det et problem, mister man 5-10minutter, not so much.

Link to comment
Share on other sites

Dette er først og fremst et sikte til jakt i åpne landskap hvor det er vanskelig å raskt bedømme avstand. Reinsjakt og hjortejakt som i reklamefilmen. Her er den sikkert ganske suveren for å få av gårde et raskt skudd uten bruk av øyemål eller ekstern avstandsmåler. Dette må være førsteprioritet egenskaper.

Hvis da skumringsegenskapene faller igjennom ville jeg kjøpt en brukt 3-12x56 til skumringsjakt i tillegg og hatt begge kikkertene i pålitelige qd-montasjer innskutt på rifla. Zeiss Classic får man jo til 6-7000.- og den holder følge til innen 5 min i skumring med alle kikkerter uansett pris (unntatt 6-24x72). Noen som har regnet timepris på disse minuttene :-)

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...