Jump to content

Med bikkja på jakt .hagle eller rifle ?


jørn

Recommended Posts

Skal ha med bikkja i skauen for første gang, skal også ha med børse.

Er da i tvil om jeg skal ha med hagle eller rifle.

Bikkja er en dachs og det er første gang han er med meg skauen.Trur det er første gang bikkja er med på jakt i det hele tatt.

Har kort på både rådyr og annet småvilt .Så hva er det jeg skal ha med ha våpen .Hagle eller Rifle ?

 

 

Har jeg postet feil,må gjerne moderator flytte tråden :)

Link to comment
Share on other sites

Drilling selvfølgelig :D

 

Neida, har du ikke kombivåpen, så hadde jeg ut i fra erfaring med unghund (dachs) og adressen du har valgt hagla. Rådyra hviler ikke på store åpne sletter, så uttaket kommer til og skje der det er tett og fint, med liten nytte av noe ant enn en hagle. Ikke forvent de lange losene, så skudd må løsnes ved første anledning :D

 

Jeg har drilling,og har hatt kombi, og skulle jeg anslått statistikk for disse, så er nok 90% av rådyrfellingene foretatt med haglepipe.

Jakter nok i nogenlunde tilsvarende terreng som det du gjør, med tette eikekratt i flate lier. Dyra hos meg kommer fort der det er åpent, og det går sakte der det er tett. Og det er gjerne i tetta de turer også.

 

Du må nok velge ut i fra terreng typen, og om det er andre forposter, eller om du går alene.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke børse med første gangen?????????

 

Jeg har alltid børse med når jeg er på skauen med skumle hensikter :D

I begynnelsen så skal man jo bare sitte i ro, så bikkja blir fortrolig med deg, men det kan fort skje at det kan komme feks en rev spankulerende, og da angrer man jævelig på at børsa ble igjen hjemme, los eller ikke los. Forresten så er det jo gjerne når børsa er hjemme, at det virkelig store øyeblikket skjer, og man blir evig sur :wink:

Men skjønner intensjonen ved og ikke ha børse, da har man jo ingen grunn til og bli ivrig, og prøve og stille inpå en liten los, men med litt selvbeherskelse går dette meget greit.

 

Første felte vilt for forrige dachsen, en strihår. Var nettop under en slik tur, der bikkja begynte å støyte på en tilfeldig rev, 50 meter los, og det hele var gjort. Bikkja ble aldri den samme etter dette, forøverig den beste dachsen jeg har hatt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...