Jump to content

Sauer 303 : 8x57 eller 30-06


joakimB

Recommended Posts

Hei!

 

Da skal det handles en Halvauto, og det blir nok Sauer mtp avtrekk og finish.

 

Men er veldig usikker på kaliber. Ser ut som at 8x57 er mer populært en 30-06.

 

Jeg var egentlig innstilt på 30-06 men ønsker nå å høre på andres erfaringer.

 

Skal for det meste brukes på drivjakt etter storvilt i Norge og villsvin jakt i utlandet.

Presisjon hva er folks erfaringer her mtp de forskjellige kalibrene?

 

på forhånd takk.

 

Mvh Joakim

Link to comment
Share on other sites

Begge kaliberne er vel allround kaliber over noen..men i min bok så er 8x57 is favoritten, og er det løpet som oftest blir med på tur, fine slakt, mulighet til å bruke 220 grs kuler i moderate hastigheter og 160 grs Barnes TTSX kuler i pluss minus 900 meter pr sekund om en lader med cfe 223 krutt..

Var på drivjakt i Polen for ca 2 uker siden og der dominerte 8x57 is og 7x64 blandt kaliberne brukt til formålet..

Link to comment
Share on other sites

Utvalget av både 8 mm S /.323 kuler og fabrikkammo er faktisk bra, men selvfølgelig ikke såpass omfangsrikt som i .30 cal. Til vanlig jaktbruk er det garantert ikke avgjørende. Siden Sauer 303 er kjent for å være kresen hva det gjelder ammunisjon og prosjektilformene med hensikt til klanderfri omladning, så burde du uansett vurdere å anvende ferdigladde produkter. Finnes noen interessante tråder her på forumet angående dette. Hjemmelading av patroner til bruk i halvauto er ikke bare, bare.

Personlig ville jeg også foretrukket 8x57IS som presterer utrolig bra med tyngre kulevekter fra ca. 200gr., men som alt annet er det smak og behag. Dersom du er absolutt innstilt til å anvende .30 cal. burde du valgt 308W istedenfor 3006. 308W er nemlig automatvåpnenes dverg. Sammen med 8x57IS er det denne patronen som går bevislig best i automatvåpen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...