Jump to content

Ultralydvasking og div


Strelok

Recommended Posts

Hei har begjynt og ska ladde selv og kjøpte meg en ultralydvasker og tested på noen hylser jeg ikke blir og bruke. vanlig vann med salo fungerte dårlig så jeg prøvde eddik/vaskemiddel/salt blanningen.

funka som faen men oppdaga at hylsene ble kobberfarga så fann ut på nett at salte kan dra ut zinken eller noe så kutta ut det.

fungere ganske godt enda men hylsene kan bli mørke i fargen vist dem er utsatt for lenge 20+ min så tenkte meg at man burde få det i ferskvann så fort så mulig og flekkene kan fjærnes lett med pussematte.

er det noe bedre hemmelaga rensemiddel som er bedre og kansje ikke lokta ræva?.

 

planlegger å lade 223. til en mini 14. får 1.5 MOA med fabrikkammo men fikk prøve hjemmelada ifra en ukjent på bana og da samlet det på under 10 kroningen på 100m eneste jeg fikk med meg var at det va 55gr.

noe tips til en nybegjynner?, kansje gode ladedata?

Link to comment
Share on other sites

Bruker 1 ts sitronsyre og 1 ss Zalo til 50 stk riflehylser og kokt vann som dekker hylsene. Dette i en tom isboks da jeg ikke har ultralydvasker men regner med samme oppskrift bør fungere der og. Gir rene og blanke hylser.

Ladedata til 223 finner du i Ladeboken (anbefalt å lese, ei god bok om du ikke allerede har lest denne), og flere oppskrifter på nett som http://load-data.nosler.com/ og andre om du søker litt.

Link to comment
Share on other sites

Nå har du ikke skrevet hvilken ultralydvasker du har, men jeg har en Lyman 2500.

 

Blander 1 spiseskje sitronsyre og en spiseskje 7% eddik sammen med vann i karet.

 

For selve rensingen gjør sitronsyren susen, men hvis du i tillegg vil ha hylser som ser ut som de kommer rykende ferske fra fabrikk, så har du i eddik i tillegg. Dropp saltet, helt unødvendig.

 

Har mine i vaskeren 16 minutt, og får skinnende, gullende rene hylser både innvendig og utvendig med denne blandingen. Til og med hettelommene blir skinnende blanke, UTEN å gjøre dem rene på forhånd! :clap: For meg er dette noe av det beste med ultralyd. Deretter tørker jeg hylsene i varmluftovn på 45 grader i 45 minutt. Da har jeg hylser klar til lading etter 1 time! :mrgreen:

 

Til og med min noget sta gamle far, som traust og trofast har brukt trommel i 30 år ble forbauset over hvor rene hylsene blir. :lol:

 

 

 

Jeg skulle legge ved bilder av kveldens vask , men ser ikke ut til at dette er mulig.

Link to comment
Share on other sites

har den vaskeren ifra biltema. trur jeg har vært litt heftig på eddiken har brukt 30% eddik (husekr ikke va konsetrasjonen va) og blannet det med vann i en 25%/75% blanning.

dette er da en oppskrift ifra nett og har mistanker om at den er for kraftig og messingen bli først blank og så mørk pga syra. har ikke så mye og si siden flekkene forsvinner lett og selve hylsa er gulle ren

Link to comment
Share on other sites

Vaskeren fra Biltema ser ut til å være en ren kopi av Lyman sin, rent utseendemessig. De har også de samme frekvensene, 42Khz. Effektmessig er Biltema vaskeren oppgitt til 70W, mens Lyman har oppgitt sin til maks 170W.

 

Vet ikke om effekten har noe å si, siden det er ultralyden som gjør arbeidet. Noen vil sikkert mene noe annet. :lol:

 

Jeg har ikke hatt problemer med flekker med den blandingen jeg bruker.

Link to comment
Share on other sites

hmmm... lurer også på hva som er forskjell på Biltema sin UL vasker og Lyman bortsett fra 70W på Biltema sin og Lyman på 160W. Skulle tro at Watt forskjellen var hvor effektivt den varmer vannet i vaskeren, men er ikke sikker. Om man bruker ferdig kokt vann vil det kanskje ikke ha noe å si, noen som vet? Biltema vaskeren har fordelaktig pris, omtrent halvparten av Lyman.

Link to comment
Share on other sites

Tror muligens eneste forskjellen er at Lyman renseren varmer opp vannet raskere, siden den har høyere effekt. Begge har en maks temperatur på 65 C. Varmer opp vannet i min ca 30 minutter før jeg starter rensingen.

 

Men har troen på at 1 spiseskje sitronsyre og en spiseskje 7% eddik vil fungere bra i Biltema sin og. Noe annet ville vært merkelig siden de har nøyaktig samme frekvens og temperatur. :think:

 

 

Det er også veldig viktig å tømme hylsene for luft, etter de har blitt senket ned i tanken. Jeg rister og vender på kurven til det ikke kommer bobler lenger.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...