Jump to content

Ladepresse,komplett oppsett for 6x45 og 308


morpho79

Recommended Posts

Heisann. jeg kan ikke anbefale eller ikke anbefale dillon eller andre merker . Men jeg har ei presse fra Lyman som jeg er veldig godt fornøyd med. den har plass til 6 dier , slik at du kan ha to til tre kaliber stående på. de selger denne på jaktdepotet . Lyman T Mag heter den.

Jeg kjøpte et komplett sett. det gir deg alt du behøver utenom hylseholder(e) og diesett til dine kaliber.

når du har brukt det litt vil du nok bli bitt av litt av basillen. eller bare se at ikke alt i settene er det optimale.

Jeg presser hylser ( enten hel eller halspresse) slik at de er klare til bruk. til det har jeg smøring i form av Dillon hylsefettspray og en isboks, legger hylsene i boksen og sprayer litt mens jeg rister lett på boksen, gir mindre gris enn det som er i settet.

så vasker jeg hylsene . når hylsene er rene og pene (og tørre) tar jeg ei bøtte hylser og ei tom bøtte og setter meg og ser film mens jeg setter i ny tennhette. har kjøpt en håndholdt tennhetteisetter (jeg syns denne fungerer bedre enn den på ladepressene på de typene jeg har prøvd) som jeg bruker da. trenger en hylseholder til den også men kan bruke den jeg bruker på pressa.

Neste steg er å måle opp og fylle i krutt. der har jeg kjøpt meg ei elektronisk kruttvekt/mål som jeg kan sette på en gitt mengde (eks 50gr) og som da måler opp 50gr hver gang jeg setter skåla på vekta. dette går da såpass fort at mens neste ladning veies opp kan jeg sette i kule og foreta siste kontrollen av patronen. Den vekta som følger med i settene (balansevekt) er nøyaktig, men tar lang tid og må være forsiktig for ikke å få feil mål. så den har jeg stående ferdig innstilt på 50gr (i dette eksempelet) slik at om jeg lurer på ei oppveiing fra den elektroniske vekta kan jeg fort sjekke dette.

Jeg lader litt 6,5 til bane og jakt og 3006 til jakt for meg og en kompis . og har begge kaliberne stående klar i Tmagen. lader jeg 6,5 til bane der jeg halspresser vender jeg bare den fram. skal jeg lade 3006 så er det bare å vri den fram. så den pressa kan jeg anbefale. håper dette var til litt hjelp :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...