Jump to content

7mm08 - Hva lader du til jakt og trening?


Jaktbeagle

Recommended Posts

Kunne tenkt meg å høre hva dere med 7mm08 lader for jakt på ulike viltarter og hva dere bruker til trening på bane.

Alt er av interesse, vilt/krutt/hylse/kule/ladning/primers osv. Gjerne noen linjer om børsa også :) Møter ikke så alt for mange med samme kaliber...

 

Selv bruker jeg Norma 203-B krutt, Winchester Large Rifle primers. Kuler jeg lader med er Nosler AccuBond og Sierra Game King, begge i 140gr til jakt og til trening bruker jeg S&B 140gr. Jakter rådyr, elg, villsvin og bever for det meste. Har nå ladet jaktskudd på 41gr i Winchester hylser og ladet S&B helmantel i Norma hylser med 39gr.

Link to comment
Share on other sites

Høy.. Sako 85 Finnlight så her. Interbond 139gr for fin ekspansjon (2,2 x kuledim) og holder særdeles godt denne bondingen. Bruker også noe GMX i samme vekt. Har ladet noen 154 grs interbond også, men liker godt hastighet og presisjonen jeg får ut av den lettere varianten.

Til rev, bever og kråke er det 120grs. V-Max som står høyest på liste. Trener også endel med denne. Fin frart og ikke ille kuledrop før man passerer 300 metern. Leker litt på stål på 450m, da dropper den røfflig 45 cm fra innskutt 150meter.

Krutt i v-max er Winchester 760, og på 139gr i slappe ladninger. Mer fart med imr 4895 mener jeg det heter.

 

Opplever at jeg trives best med amerikanske hylser til dette kaliberet, normalt synes å kødde til go'ladningene.

Ser at ladedata er lett avvikende på Hodgdon og Nosler sine sider. Det ga løse hetter første ladningen..

 

Ellers må jeg si at dette kalibereter riktig så trivelig å benytte.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

7-08'n er litt som 260/308 en patron som lwverer overraskende gode hastigheter på tross av litt begrenset hylsevolum.

 

Ballistisk yter den klart best med 140 grs kuler, men personlig har jeg aldri brukt de selv på storvilt utenom 140 TTSX.

 

154 Interbond og 160 Deepcurl er rimelig tett på alt i en kule i kaliberet. Samme er 150 Partition.

 

De beste krutene er Reloder 19 og H414 om du er ute etter maks hastighet.

 

Så lenge 7-08'n var i mitt eie var det 154 IB som ble brukt foran latterlig komprimerte ladninger med Reloader 19.

Om jeg fortsatt hadde hatt en ville jeg også testet 150 Accubond LR

 

Av nordiske krutt er URP,550 de beste kruttene i patronen

 

Til LH er den faktisk også brukbar med 162 A-Max og H414, 800m/s med ei +600bc kule er ganske så anstendig

Link to comment
Share on other sites

Hva får dere i kost per skudd for trening/jaktskudd? Vet det varierer veldig i forhold til kule og hylse, men sånn ca pris?

Spør fordi jeg har hørt noen snakke om treningskudd ned mot 5-6kr stk.

 

Jeg ligger rundt 19 kr for jakt og 17 kr for trening, men dette er med nye hylser.

Nå kalkulerer jeg inn hylsene kun en gang, så blir kosten 0,- for hylser neste lading. Det kunne vel vært fordelt over x ant ladninger, men jeg synes det er greit slik. Nye skudd, med nye hylser blir dyrere, så kommer treningskudd ned i pris når det er brukte hylser. Antar da jeg klarer treningskudd rundt 10kr stk.

Link to comment
Share on other sites

Trening 5,12 med ompressede Norma 308 hylser, Win PP 150gr kule og 45gr H414.

 

Jakt IB 154gr Alliant Power Pro 200MR og nye Win hylser havner på 14,66 med full avskrivning på hylsene.

 

130gr Sierra SMK med 43,5gr N150 funker meget bra for meg. Med Win hylser og kost fordelt på 6 omladinger havnet jeg på 6,80 pr skudd. Her er nok antall omladinger pr hylse lavere enn det jeg oppnår, slik at kosten nok er noe lavere.

 

Det skal legges til at jeg handlet komponentene før krona stupte, har ikke sjekket priser etter det.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

14,66 med nye hylser er jo bra pris og ned mot 6,80 med 6 ladninger synes jeg begynner å bli meget bra!

Klarer jeg finne en løsning på treningskudd ned mot 5kr stk kan det skytes mye :)

 

Husker min første motivasjon for å lade selv kom da jeg betalte over 70kr pr skudd til min 9,3x62. Har ikke lyst til å sende avsted 70-80 skudd på en trening da.. Fikk så tak i helmantel treningskudd til en bedre pris, men fortsatt rundt 30kr per skudd.

I tillegg sparket det kaliberet bra nok til at man ikke orket 12-15 runder a 5 skudd. Møtte noen på banen som flira og var tøffe og sa "den sparker vel ikke stort", men som jeg understreket for dem, Nei ikke på et par skudd ifm jakt eller selve jaktprøva, men til trening så kommer du ikke unna mør skulder dagen etter. Var ikke skuddredd for kaliberet, men jeg finner ikke noen glede i at jeg to dager etter trening er blå og har øm skulder :roll:

Har over årene brukt 6,5 - 243win - 9,3x62 og nå 7mm08, liker helt klart 7mm08 best, men til kun rådyrjakt var jammen 243win et fantastisk kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Er også godt fornøyd med et presist og behagelig kaliber som 7-08 er.

 

Bruker Norma Oryx 156gr til "hverdagsbruk", men vurderer å prøve en homogen kule når eska med Oryx er tom.

Til rev og fugl har det blitt brukt Sierra Varmint 100gr, men der får nok .243 ta over nå.

Trening og konkurranse har de siste årene blitt skutt med Sierra Match King 150gr.

Av krutt er det URP første valget, og N140 til de lettere kulene.

Har aldri regnet på pris per skudd, men ser prisene på kuler har økt endel siden siste innkjøp.

Når det gjelder hylser, har jeg brukt Lapua .308, et økonomisk og kvalitetsmessig godt alternativ.

 

Børsa er en Tikka T3 Lite SS, toppet med en Kahles 1.5-6x42. Med kort løp er det et lett og presist universalvåpen.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har en kimber adirondack i 7-08 på vei over dammen! Med et løp på snaue 18" er jeg spent på hva den greier å levere av hastigheter.

Noen som har noe erfaring og evt ladinger med 140gr Berger vld hunting?

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...