Jump to content

Lapua naturalis egenskaper


johals

Recommended Posts

Hei

Ute etter erfaringer med kula, og da spesielt på litt lengre hold. Kaliberet er 6,5x55, har fått de til å gå fint med 47 grs MRP. Også ute etter erfaringer i andre k|aliber. Hvordan vil den fungere ved skudd på 200 m? Det er jo vanligvis ikke aktuelt, men hadde jo vært fint om de faktisk ekspanderte nok også på sånne avstander. Lapua selv oppgir opptil 325m på bl.a. 308 og 6,5x55. Dette høres langt ut synes jeg?

Ingen tvil om at naturalisen fungerer med nok hastighet altså, men hvor går grensa mon tro? Bør kunne skyte dyr uten problemer på 150 m.

Noen som har tanker om alternativer, en tilsvarende kule som er bedre i lavere hastigheter?

Link to comment
Share on other sites

Lada opp for ett par år sidan å testa den kula på hjort på innmark. Lada den med 46 grain N-165 i Lapua hylser å fekk ein fart på 810m/s i 60cm pipe. Skaut 9 hjort den hausten med den kula, å må sei at den kula er vel den som har gitt dei finaste slakta eg har sett av dei dyra eg har skåte med 6,5x55. Skaut 2 bukkar på 75kg slaktevekt som stod på siden av kvarandre på 160m, utras på ca 10 meter på begge 2 før dei ramla. Dette var skudd rett opp frå framfot, senter bog inn/ut. Skaut 1 bukk på 212m meter ein tidlig morgon, den sprang vel rundt 50 meter før den stupte. Når eg kom bort til den var den endå i live, men for slakk i pelsen til å komme seg på beina. Måtte spandere ein pille til på den... Liten til dårlig ekspansjon på den såg det ut til å være. Dei andre dyra blei skutt på under 100 meter, å det fungerte utmerket på alle måter. Har brukt den kula til innmarks jakt siden på grunn av at den fungerer på dei holda eg skyter på der, men dei 3 nederste i magasinet er 140 gameking som går likt på 100m i mi pipe (2cm høgare enn naturalis). Det har blitt nåken hjortar med Naturalis etter dei 9 første :winke1: Men nåke særlig lenger enn 200m vil ikkje eg prøve Naturalisen på.. Til all annan jakt på hjort med 6,5x55 brukar eg 140 Accubond og 140 Gameking, der er ein sikker ekspansjon eit heilt stykke forbi 200m...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...