Jump to content

Tips til fastbolting av dette våpenskapet?


Victorian

Recommended Posts

Manualen sier ikke så mye om denne plasseringen, annet enn antall bolter og lengde på disse.

 

 

Det enkleste er å bare bolte fast bakveggen.

 

Og eventuelt i tillegg drille hull i gulv og i bunn av garderobeskapet og bruke ekstra lange bolter der.

Jeg kunne lagt runde vekter til hantler på betonggulvet som beskyttet boltene og som våpenskapet kunne stått på. Det ville blitt solid som fjell men det spørs om regelverket tillatter kreative løsninger selv om de fungerer.

 

Hvis det er krav at våpenskapet skal stå direkte på gulvet/betongen da må jeg sage vekk bunnen av garderobeskapet. Det går det og, og jeg kan lage en hylle like over våpenskapet for å stive opp garderobeskapet.

 

Jeg tenker jeg bare gjør det på den måten, det er bedre å være kreativ med garderobetskapet :-)

Link to comment
Share on other sites

Uavhengig av om du bolter det ned i gulv med plate under eller mot vegg så treffer vel du ikke stendere med 4 skruer da hull i skap ikke er 60x60. Dette vil jeg tro gjelder ganske mange skap lettere enn 150kg rundt omkring...

 

Forskriftsmessig vet jeg ikke heller, men når de spesifiserer lengde på bolter så er det vel meningen de skal ha "hel ved" hele lengden. Plate under for å heve er vel ikke noe ulovlig såfremt det ikke kommer frem av skapets dokumentasjon, men om platen gjør det enkelt å komme til for å sage boltene vil jo det bli en tolkning.

 

Problemene kommer gjerne ikke før du har hatt et inbrudd...

Link to comment
Share on other sites

FG krever ikke at skapet skal forankres i gulv.

 

Fra FG 530_1:

 

4 Forankring

Verdioppbevaringsenheter skal forankres til stabil bygningskonstruksjon i henhold til

fabrikantens anvisninger.

 

4.1 Forankring av sikkerhetsskap - næring

Alle sikkerhetsskap skal forankres.

 

4.2 Forankring av sikkerhetsskap – privat oppbevaring

Alle sikkerhetsskap med egenvekt under 150 kg skal forankres.

 

4.3 Forankring av sikkerhetsskap – privat oppbevaring - alternativ

Sikkerhetsskap som ikke har egenvekt på 150 kg, kan suppleres med lodd slik at den totale

egenvekten overstiger 150 kg. Loddene skal være montert på skapets innside.

 

4.4 Forankring av andre typer skap

Alle verdioppbevaringsenheter med egenvekt under 1000 kg som ikke er et sikkerhetsskap,

skal forankres.

 

4.5 Forankring av andre typer skap - alternativ

Andre typer skap som ikke har egenvekt på 1000 kg, kan suppleres med lodd slik at den

totale vekten overstiger 1000 kg. Loddene skal være montert på skapets innside.

 

....og så lenke til standarden:

http://www.fgsikring.no/PageFiles/8681/ ... nheter.pdf

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenkte å tre boltene gjennom slike vektskiver.

 

37362_Abilica_Abilica_vektskive_25mm_-_5_0kg_1.jpg

 

En vektskive til hver bolt, eller 2 stk stablet oppå hverandre. Da må eventuell inntrenger først skjære seg gjennom vektskiven før bolten er eksponert.

 

Det tror jeg skal være temmelig sikkert, men det blir åpning under skapet hvor en tyv kan komme til med for eksempel en jekk.

 

Bakveggen er i betong så det holder å bolte den fast der, men kan våpenskapet heves noen cm fra gulvet på en enklere måte enn å støpe nytt gulv eller bolte fast metallplater under skapet?

 

 

DoctoRoy, Det står bare fastmontert.... Isåfall er det bare å bolte i veggen og la skapet stå slik det gjør på bildet? :)

Link to comment
Share on other sites

Instruksjonen sier at boltehull som ikke brukes til montering skal sikres med låsebolt.

 

Trenger jeg å sikre hullene i gulvet? Instruksjonen sier det men det gir ingen mening at det skal være nødvendig. Det er ikke så vanskelig å skru ut låsebolter uansett.

 

 

Edit: glem det, jeg fant noe brukende :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...