Jump to content

Trenger nytt grep til hämmerli sp20 rrs


Victorian

Recommended Posts

Takk for forslag, jeg fant et grep der til ca 1500kr + frakt.

Magne Landro hadde ikke lenger noe med Hammerli å gjøre, de henviste videre til Steinvåg våpen som ikke har tatt telefonen.

 

Jeg ser nå at rammen/grepet jeg har fått med pistolen er til SP20, mens toppen er SP20-RRS. Disse passer egentlig ikke sammen, men rammen er blitt skjært og filt ned slik at det passer noenlunde, men toppen/løpet slingrer en millimeter fra side til side og sitter dermed ikke helt fast.

 

Men jeg oppdaget et nytt problem, skrue 140 for å justere RRS-bufferen. Det ser ut som at hodet på denne skruen er knekt av og at skruen dermed sitter bom fast inni bufferen, denne lar seg dermed ikke stille på og det kan forklare hvorfor pistolen så ofte slår patroner som ikke smeller.

 

Torx-skruen på baksiktet er ikke lenger mønster i, den var helt avrundet og dermed ikke mulig å skru ut.

 

Spør du meg er pistolen er reparasjonsobjekt/delepistol, burde jeg heve kjøpet?

Link to comment
Share on other sites

Det kommer mye an på prisen.

Selger burde så klart gitt beskjed om dette, men var det et røverkjøp kan det sikkert forklare mye.

Fikk du den veldig billig, så svelger du skuffelsen og fikser grep og skruer.

Ikke noe problem å få fjernet det som er igjen av skruene og sette inn nye.

Var du forespeilet noe som skulle være bra og betalte deretter, hever du kjøpet.

Vanskelig å være bastant uten å vite hva dere avtalte.

Link to comment
Share on other sites

Prisen var 4500kr inkl. porto, selger opplyste at den trengte pussing og rensing men ellers fungerte fint. Eneste feilen som ble opplyst om var kosmetisk, at grepet ikke var pent siden der var tilpasset forrige eiers hånd.

Bare et nytt grep kommer på ca 2000kr, da kjøper jeg heller noe nytt.

Jeg kommer til å heve kjøpet og kjøpe noe som fungerer :)

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke helt når den gamle rekyl bufferen med fjær og stilleskrue ble byttet

med en slik skum-pute (som overhodet ikke er justerbar), men nyere Hammerli

har bare en slik skum-pute

 

Grunnen var at det var vanligt at den skruen på bufferen knakk, derfor ble det

prinsippet byttet med en skum-pute. Så du kan ta det helt med ro når det gjelder den.

Jernet fungerer normalt like godt uten den skruen, og setter du inn en ny skrue så

knekker den på nytt etter hvert. Men påstand er også at det den gamle rekylbufferen

(som du har) fungerer bedre en dem skum-putene, fordi sleiden får et ekstra spark

fremover igjen av buffer fjæra og sikrer bedre mating.

 

Det at den ikke slår av patroner kan nok heller ha med tennstiften eller hvordan grepsmodulen

passer til toppen (vist dette er mixet mellom 2 modeller) og om hammer slaget mot stiften

blir riktigt eller kraftigt nok.

 

Til den prisen har du fått deg et godt match jern i utgangspunktet, og det behøver ikke koste

mye å få fikset desse tingene, men det er vanskelig å si når man ikke har sett helheten.

Jernet burde vært sett på av noen som kjenner Hammerli.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar :)

 

Hele sluttstykket sitter løst, dette kan komme av at sluttstykke er ment for å sitte på en SP20-RRS-grep/ramme og ikke på en SP20.

Hver gang jeg lader nytt magasin er det rundt 80-90% sannsynlighet for klikk på samtlige patroner i magasinet. Tennstiften slår patronen men ikke nok til at det smeller. Når jeg drar sleiden tilbake for å få ut patronen er den kilt fast og jeg må dra med stor kraft før patronen flyr ut.

 

Det er også sporadiske klikk, kan det komme av at tennstiften er utslitt? Jeg syntes den ser veldig rund ut.

 

Nytt grep og tennstift kommer på over 2000kr, og det er kanskje ikke det eneste som trenger å skiftes ut, og det er heller ingen garanti for at våpenet vil fungere tilfredsstillende igjen.

At forrige eier ødelegger en skrue med feil bit er ikke et tegn på at våpenet er blitt godt tatt vare på.

Å fikse denne kan fort bli dyrere enn å kjøpe noe nytt som fungerer med en gang, og et restaureringsprosjekt passer kanskje bedre på siden for en erfaren skytter enn som en nybegynners aller første pistol :)

Link to comment
Share on other sites

Tror muligens det er litt begrepsforvirring her.

Sluttstykket er den delen som beveger seg frem og tilbake i ramma, altså den delen der tennstiften er.

Ramme med løp, sluttstykke og avtrekksmodul skrues fast i grepet/underbeslaget.

Det er nytt grep/undebeslag du skal ha tak i.

 

Når du beskriver at du må bruke makt på patroner som ikke er avfyrt, er det noe som skurrer, særlig når du også nevner klikk.

Dersom kammeret er skikkelig bedritent, vil kula butte i gørra og hindre partonen i å kamre skikkelig.

Da vil anslaget til tennstiften bruke en del energi på å dytte patronen på plass istedenfor at all energien går til å lage et godt anslag.

Rengjør kammeret skikkelig med olje og bronsebørste til det er speilblankt og prøv på nytt.

Er det fortsatt dårlig anslag, kan det være at slagfjæra har gjort sitt og må byttes, evt. at tennstiften er slitt.

 

Du får vurdere hva du gjør videre, men det er dessverre et faktum at et splitter nytt matchvåpen koster rundt 20 lapper i disse dager.

Link to comment
Share on other sites

Takk for tips!

 

Jeg kommer til å kjøpe nytt grep/underbeslag til denne og deler for en aldri så liten service. Har fått en "handleliste" fra en som kjenner våpenet :)

 

1 sett rekylfjærer

1 stk tennstift

1 stk tennstift fjær + at man renser godt det kammeret tennstiften sitter i og bytter fjæra.

 

Reserve

1 stk Utdrager

1 stk skrue 34/35

1 stk skrue 8 + den fjæra (dette selges enkeltveis, så det er viktig å presisere det)

 

 

Så får jeg se hvordan det ender opp, tror det kan bli et helt kurant kjøp til slutt, og mere viktig jeg slipper å søke på nytt og klage til selger.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...