Jump to content

202 Hardwood


Bjorn65

Recommended Posts

Jeg har kjøpt en Sauer 202 Hardwood i kaliber 8x57 uten kikkert og demper. Den skal nå utstyres med kikkertsikte og jeg lider litt valgets kvaler i jungelen av kikkerter som finnes på markedet. Det har nå, tror jeg, kokt ned til å stå mellom;

 

- Zeiss Conquest DL 2-8x42. Koster seks lapper uten og åtte med lys hos XXL.

- Vixen serie VIII 1-6x24. Den koster åtte lapper og leveres ikke uten lys.

 

Jeg jakter elg og det gjøres i fullt dagslys, dvs. når det skumrer så går vi hjem og fortsetter neste dag.

 

Hva med demper..? Er det noe som er lurt å ha?

 

Jeg ser på nett av kaliber 8x57 får mye gode tilbakemeldinger og er et "glemt" kaliber her i landet. I Sverige og nedover i Europa er det mye brukt. Det blir moro å prøve dette og å sammenligne litt med gammel Mauser'n i 30-06.

Hører gjerne om erfaringer med en 202 i dette kalibret og ellers oppsettet på den med tanke på optikk og lyddemper.

 

Bjørn :D

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med ny flott rifle med et kjempekaliber :D

 

Skal ikke skryte på meg erfaringer med Sauer 202 så det overlater jeg til andre.

 

Men 8x57 har jeg brukt mye i Mauser M98 og i en Winchester M70. Det er enkelt og greit en Europeisk 30.06 :mrgreen: Kan brukes til alt og har et stort pluss i at den er litt mere uvanlig på banen enn 30.06en som "nesten alle andre" har :wink: Presis, lett å lade om du lader selv. Rekylen er moderat. Ladekompomenter er lett tilgjengelig rundt om hos div våpen/skytebtikker.

 

Når det komemr til kikkert ville jeg kjøpt Zeissen pga mest lysåpning og mest forstørring. Ville kjøpt den uten lys, pga det er mest viktig om du jakter i skumringen. Noe du ikke gjorde slik jeg forsto?

 

Demper lurer du på. Om du trenger? Nei, men som mye annet kjekt å ha :wink::mrgreen:

 

Lykke til med valg og kos deg med den nye pangen i sommer/høst :D

Link to comment
Share on other sites

Du har kjøpt deg ei god rifle i et utmerket kaliber!

Kjøp deg en 1,5-6 eller 2,5-10 av god kvalitet.

Jeg anbefaler gjerne en eldre Zeiss Victory 2.5-10 eller Classic i samme størrelse.

Disse får du en god pris på på feks Finn, og de duger i massevis til både dags- og kveldsjakt.

Et tips; ikke kjøp deg demper... Rifla er så mye triveligere uten :)

Dessuten skyter du ikke så mange skudd i løpet av høsten at det er til problem for hørselen.

 

M

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vel omtrent bestemt meg for en Zeiss Conquest DL 2-8x42. XXL har denne til en hyggelig pris, kr 6029 uten lys og kr 7999 med lys. Jeg er usikker på om jeg skal kjøpe med eller uten lys. Noen sier at man trenger lys mens noen sier det er unødvendig dersom man ikke jakter i skumring og halvmørke. Det er nesten to tusen spart på å velge uten lys men når man først investerer drøyt 25 lapper på børse og optikk så er det kanskje litt kjipt å velge bort lys for å spare et par lapper. :? Noen synspunkter på det..?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...