Jump to content

Kikkertsikter med kulebanekompensator


ctm-4

Recommended Posts

Kikkertsikter med kompensator kan vel deles inn i noen grupper for mitt tilfelle jakt og langhold.Til jakt er Zeiss sine ASV tårn fine med ikke medforstørrende retikkel (jeg foretrekker #60)Her er det med 10 ringer med forskjellige graderinger ut i fra hvilket kaliber og kulefall man har.Denne kulebane kompensatoren vil ikke alltid stemme med DIN ladning på hold fra 100 til 600m.Kjøpte en Zeiss V8 med slike tårn for min 7mm Rem mag og fikk ikke skalen på de løse tårna til å stemme helt.Det hele endte med å bytte til ei lettere kule (Barnes 140gr).Denne er helt korekt etter skalen som jeg valgte fra 100m til 600m.På ett jaktsikte foretrekker jeg zero stopp på høyde tårnet og ingen utvendig justering på sidetårnet.Jeg har også prøvd Leupold sine Patrol modeller,men her er det ikke zerostopp på tårnet.Ellers har Bushnell sikter med løse utbyttbare tårn.Det finnes umerka ringer som man kan legge inn sin egen kulebane på eller de er merket med antall klikk så man kan lage en jukselapp og teipe på kikkerten.

Så sikter som passer bedre til langhold.Her har jeg testa S&B PMII, IOR og Nightforce .Disse har tårn med cm klikk eller moa.Her må man skyte inn og klikker seg utover til målet.Slike sikter fungerer best med bruk av en app som viser anntall klikk opp fra 100m fram til målet for eks Strelok.Så lager man en tabell med innskytings avstand i null og antall klikk opp for hver 50m.De fleste langholdskikkerter kommer du ut til 1500m med et flattskytende kaliber og tilt på skinna/montagen.Du vil før eller siden få stopp på elevasjons tårnet altså ikke flere klikk.

De beste langholds kikkert siktene er store og tunge beist med opp mot 1 kg vekt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...