Jump to content

Gravering i horn


TomAH

Recommended Posts

Hallo

Jeg kunne tenkt meg å lære å gravere i horn. Fant tråden til DagL som mangler bildene... Ser ut til å være en kjempefin tråd for en som meg:-) Hadde det vært mulig å fått lagt ut igjen bildene Dag??

Er det noen som har gode tips til verktøy, bøker, videoer osv??

 

Alle tips mottas med takk!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt enkelte spørsmål om å få inn igjen bildene etter at de ble borte.

Men det er nok litt jobb å få til. Skal gjøre ett forsøk etterhvert, så får vi se.

 

Av verktøy er det ikke så mye du trenger for å gravere. Graveringsstål er en selvfølge. Dette kan kjøpes, eller lages selv. Mange har laget seg dette ved å slipe til en HSS-bor til egg og sette skaft på dette.

Jeg har kjøpt meg graveringsstål på ei messe av en svensk knivmaker.

 

Jeg har ikke noen bøker eller tips om video etc.

Jeg gikk heller ikke noe kurs. Tror ikke det er mange slike i Norge, da det ikke er så mange som driver med slike kniver i Norge. i Sverige derimot, er det betydelig fler. Jeg kan også tipse om knivforumet i Sverige: http://www.svenskkniv.se/forum/

Med login: "knivar" + "tillforum".

Her er det masse tråder om gravering og gode tips om du leter litt.

 

Prinsippet er at du skal lage en V-fomet strek i hornet (om du ser i ett tversnit..), som du så fyller med farge.

Begynn med enkel strek, og jobb deg videre med kurver og etterhvert skarpere svinger og mønstre.

Å gravere er også å tegne mønster. Her finnes en del oppskrifter, men jeg har mest lært/kopier av andre.

 

Skal forsøke å få inn bilder igjen i tråden, følg med etterhvert.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Hei Dag

Tusen hjertelig takk for opplysninger!!!

 

Jeg skal ta meg tid til å saumfare det svenske knivforumet på jakt etter tips og triks. Jeg snakket med en svenske på Camp Villmark som holdt på med gravering i horn, men det var endel folk og vanskelig å få noe real samtale :(

 

Han du kjøpte verktøy av er det en som vanligvis selger slike ting? Har han en internettside?

Jeg smir knivblader selv og har tilgang til endel forskjellig knivstål og høvelstål. Men jeg er litt usikker på hvordan det skal se ut... :forvirra::forvirra:

 

Hadde vært flott å få inn bildene i tråden igjen. Veldig bra tråd som sikkert kan hjelpe mange andre. Tusen takk for at dere deler om dere med kunnskapen!!!!

 

Tom

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen.

 

har nå oppdatert tråden:

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=23&t=36226

med bilder igjen.

 

Han du snakket med på Camp Villmark heter sikkert Stig Sjunneson (stiller alltid i blå busserull... eldre kar med bart).

Han er (isåfall) leder i Svensk Knivforening.

Det var av ham jeg kjøpte graverings stålet... :-)

Han har vært litt av en slags mentor for meg faktisk.. :-)

Han har hjemmeside, men vet ikke om han selger graveringsstål via den.

http://www.hornknivar.com/?lang=sv

 

Men siden du smir sjøl, så fikser du deg stål på egen hånd.

Det viktige med stålet er at det er ganske hardt, det skal jo skjære i horn.

Dessuten skal det ikke være for stort. Eggen på mitt nåværende jerner vel ett par millimeter langt bare. I bildetråden bruker jeg først ett gammelt som har altfor lang egg, mens når jeg graverer opphenger-knappen har jeg kjøpt jern av Stig. Dog er det betydelig slipt til kortere egg nå.... Skal man gravere snirkler og kjappe buer, kan det ikke være langt. Det kan også gjerne være slipt med litt helling i forhold til skaftet, slik at man skjærer mest med en av spissene på eggen. Om jeg gjør meg forstått... Da kan selve eggen være litt lenger.

 

Få tak i en bit reinhorn, slip den blank (korning opp mot 1500-2000).

Legg en våt klut eller vått papir over i en 20 minutter før du begynner. Da blir hornet mykere å jobbe med.

Forsøk deg så fram litt. Først rette linjer, så buer og svinger etterhvert.

 

Blir morsomt å se resultater og utvikling etterhvert!

 

mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk Dag!!!

 

Det blir nok en enkel middag på kona idag... :winke1: Hadde tenkt å starte på middagen når jeg så at tråden var oppdatert med bilder :D

 

Han hadde nok blå buserull ja. Veldig hyggelig fyr. Jeg så litt på den redskapen han brukte. Får prøve å lage til noe når jeg har gått nøye gjennom tråden din. Har gått gjennom den før, men da uten bilder.

 

Jeg har så vidt prøvd å øve litt på elghorn. Veldig hardt... :shock::shock: Er det enklere å skjære i horn av rein? Hvor er det greiest å bestille horn? Etter hva jeg skjønner så er det mye kvalitetsforskjeller ute og går...

 

Tusen hjertelig takk igjen for utfyllende og informativ informasjon

Link to comment
Share on other sites

Elghorn er veldig hardt i forhold til reinhorn.

Det går å gravere i elghorn, men som du sier så er det hardt. Det kan gjøres mykere ved å legge en våt - og gjerne varm - klut over graveringsstedet en snau halvtime før gravering. Det gjør både elghorn og reinhorn enklere å jobbe med.

Men elghorn er også såpass hardt at det blir litt sprøtt. Noe som gjør at små biter knekker av utenfor linjene, og det blir ikke helt "rene" linjer. Man merker det spesielt på scrim, men også under gravering.

 

Jeg har kjøpt reinhorn litt forskjellige steder. Du får kjøpt reinhorns biter både av knivmaker butikker, og på messer. Desidert best å kjøpe på messer, der du kan se på bitene på forhånd og vurdere margen. Marg finnes i både elghorn og reinhorn, og er en porøs del i midten av hornet. Margen er dog mer synlig på reinshorn enn på elg. Dette området vil man ikke ha fram, da det blir umulig å jobbe med for å få en glatt flate. Det vil suge til seg fukt, og i det hele tatt lite egnet. Skulle du få marg gjennomslag - det vil si at du sliper så mye at margen kommer til syne - så kan man begrense skaden ved å dekke området med tynt superlim. Det trekker inn i porene, og man må påføre flere ganger før man får fylt opp. Det blir ikke bra, men det begrenser skaden og gjør at det ihvertfall ikke trekker vann. Marg gjennomslag VIL du oppleve før eller senere...

 

Trikset er å splitte hornet. Fjerne den "innerste skiva" med mest marg, slik at du får to ytterdeler med mindre marg igjen. Lime disse sammen igjen til en skaft-del. Limfugen kamufleres med en gravering over, men man bør passe på at limfugen er rett i forhold til bladet når man limer det på. Ellers vil graveringen bli skjev i forhold til bladet... Skal det være slire, legger man en treskive mellom med kontur for bladet utskjært. Eller man freser ut plass til bladet i horn-delene - før man limer. I det siste pleier jeg å gjøre sistnevnte, men tre-plata er ganske enkel til å begynne med.

 

Ellers kjøper de svenske knivmakerne ofte direkte av samer, og jeg har også kjøpt flere ganger av en same utenfor Røros. Jeg fikk tipset av Stig, men det er lenge siden jeg handlet med ham og husker ikke helt navnet. Forøvrig har jeg i senere år funnet mye fallgevir av rein, og har brukt disse. Man må regne med å "skrote" en del, av den grunn at de har for mye marg. Her kan det også være sprekker dersom horna er gamle, men det ser man ute i felten og lar horna ligge. Marg kan det også være for mye av på horn du kjøper... En annen svensk knivmaker som pleier være på Elverum, sa at han kun brukte rundt 25% av horna han kjøpte av samer.... Med kilospris på 150-200 kroner, der hele hornet teller og du kun bruker noen deler av dersom margen er liten nok, så blir det fort kostnader for en fin kniv....

 

For å teste ut reinhorn og gravering anbefaler jeg å kjøpe noen biter av en knivmaker forretning. Ofte er de brukbare, om enn ikke perfekte. Om du har mulighet for å kjøpe på en messe, eller gå innom en butikk å handle over disk, så er det best da du kan vurdere margen. Jørn Jensen på Lillestrøm har ihvertfall horn i butikk, men det er sikkert flere andre også.

 

Håper noe av dette er forståelig, og bare spør om noe er uklart!

 

mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Igjen tusen takk Dag for at du tar deg tid!!!

 

Dette var veldig forståelig og forklarende. Vurderer en tur til Skien på knivtreffet i slutten av April. Der burde det være noe å få tak i. Hvis jeg ikke rekker dette så er det ikke lange turen inn til JJensen heller :-)

 

Ta er det bare å begynne å trene. Har forøvrig sendt en mail til Stig men ikke fått noe svar ennå angående verktøy

 

Tom

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...