Jump to content

låskassenøkkel rem 700 - lage selv?


Recommended Posts

har ei rem700 jeg skal ha flere løp til nå.

 

I den forbindelse trenger jeg

låskassenøkkel, rekylklakkholder og løpsstikke.

 

Rekylklakkholderen koster ca 200,- løpsstikke sveiser jeg selv og skaffer eikeklosser for å holde rundt løpet, evt alurør som klemmer rundt, denne ser da vitterlig enkel ut å lage?

 

Men låskassenøkkel koster jo jaggu 1000,- for den typen man stikker inni kassen. Denne burde vel være enkel å lage selv? Er det ikke bare å få ett mekanisk verksted til å lage en blåkopi av fronten av sluttstykket på en jernstang som er bøyd 90 grader? Da skulle det vel bli hold nok i kassen for å vri denne av løpet, eller? Vet at løp kan sitte som FA** første gangen, men det er ikke orginalløpet som er i riflen pr idag.

 

Den typen nøkkel som klemmer rundt yttersiden av kassen er jeg egentlig ikke interessert i, til tross for at den sikkert er bedre. Da må jeg evt skru av badger picatinnyskinnen hver gang jeg skal skifte løp, og det gidder jeg ikke.....

 

Noen her inne som har lyst å lage en låskassenøkkel på mål? skulle ikke være rare jobben tror jeg.......

Link to comment
Share on other sites

Det er MANGE som har flere løp til Rem 700 system o.l. Jeg er en. Den er sikkert fin den patenten til Heen, ne jeg har aldri skjønnt poenget? Du må jo lage til hvert løp til dette.

 

Jeg har En Rem 600 som jeg bytter på, En HS Precision jeg bytter på, og en Tikka M55 jeg bytter på. Felles er at alt er ENKELT. Du skrur inn og ut løp :wink: Hvordan?

 

På Tikka er det enkelt; Kassen er firkantet og en skiftnøkkel er låskassenøkkel og en trestikke er løpstikke.

På Remington er Trestikka løpsnøkkel, og en låskassenøkkel er kassenøkkel. Dette er et flattjern som går helt fram slik at du vrir på hele kassen og ikke bare på vangene. Denne lager du med et flattjern og sveiser på et bolthode(17-19mm) på enden.

 

Sakens kjerne er at dette er først når du har løsnet løpene FØRSTE gang. DA SITTER DE NOE INN I H....og du kan ikke bruke ovenfornevnte verktøy. Da må du ha løpstikke av typen "Superhevyduty Solid Turbo" og ditto for kassen. Da er det enklest å få en som har det eller en børsemaker til å ta løs løpet. Etterpå trenger du ikke skru til mye. Til det sitter og ikke mer. Du skyter det mer fast. Da sitter det så du løsner det med enkle midler.

 

Det som tar tid med løpsbytttet er å skru av kikkert og stokk. Det andre er å skru til skrustikka. Å løsne løpet er å sette i nøkkelen å løsne den. ca 1 sek. Når du har gjort det noen ganger er det hele en 5 min prosedyre.

 

Dette vet dere sikkert; Alle løp må tilpasses din rifle. Du kan ikke kjøpe et løp av en kamerat og skru rett i uten griseflaks. Det har med headspace å gjøre. Det kan gjøres med å dreie av flensen på løpet(kammer lenger inn) eller legge på rekylklakken. ELLER.: Enten a)kjøpe flere som justeres, eller b) shimse denne. Shimsen følger da det aktuelle løpet.

Skal du ha åpne sikter til å stå rett opp må det mer jobb til. Da må dette tilpasses(kamres/gjenges) slik at siktene havner på toppen idet løpet sitter fast. Da er de andre systemene bedre. Evt, kan du borre og gjenge og skru på de åpne siktene på ny på løpet.

Link to comment
Share on other sites

HS precision: just the info I needed :)

 

Har tenkt over de fleste punkte du nevner:

 

Løp er ikke orginalt, ergo sitter neppe så hardt, men uansett skal det jo løsnes når det nye løpet kjøpes og tilpasses. Er klar over at nye løp må tilpasses hos børsis.

 

Men kan da ikke skjønne at kikkert trengs å demonteres om man brukes nøkkel som passer inni låskassen?? Nettopp av denne grunn vil jeg ikke h a nøkkel som går på utsiden av kassen, da må kikert og picatinnyskinne fjernes hver gang jeg skal bytte løp.

 

Apropos flatjern som du nevner. Er ikke helt med på hva du mener med vangene (føler meg litt dum nå..... :roll: ). Ett flatjern med påsveiset bolthode må jo være perfekt, men hvor i beng får jeg tak i ett bolthode?? Er vel neppe hverdagskost i våpensjappene.... Jeg har tenkt så enkelt som å få tilpasset ett flatjern som har samme dim som låsklakkene på bolten, bare gjøre dem lengre. Da vil jeg jo få tak i selve kassen i sporene bolten følger bak og foran inni låskassen, ikke sant?? Det må davel være godt nok? Ser noen nøkler er beregnet for bruk i utkasterporten, men ser for meg at for mye kraft der vil være uheldig for låskassen. But then again; jeg trenger vel neppe rare kraften når løpet først har vært løsnet hos børsis

Link to comment
Share on other sites

ok leon, gode forklaringer, nå er jeg med vettu :)

 

Så alu innsatser er å fortrekke fremfor eikebiter mao. Vil ikke alu ripe løpet da? har duracoated løp, litt kjipt å flekke lakken av løpet når jeg bytter pipe. Det andre løpet er pulverlakkert, også her vil jeg helst holde finish vedlike.....

 

Men om jeg ikke investerer i stash fra sinclair, da vil jo ett alternativ kunne være å bare kjøpe aluinnsatser til ei hjemmemekket løpsstikke.

 

Selve låskassenøkkelen er jeg nå med på, den skal være rimelig enkel å lage selv ja.

 

Huhei, dette blir saker :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...