Jump to content

Toppjakt 2015/2016


nietsevo

Recommended Posts

Kan ikke finne noe emne om Toppjakt for 2015-2016, så jeg drister meg til å starte en :wink: Beklager visst den allerede er opprettet. Var for øvrig på Toppjakt i Dalarna i helgen som var, føret var lite snø,bråkeføre,oppholds og temp -5 til -17 grader jaktet tre dager å skjøt to haner. Så greit med fugl (orre) så også 9 tjader totalt, nesten all fugl satt på bakken. Sku vært mer snø så fuggeln ikke fant mat på bakken. Brukte kal. 6.5*55 lada med Norma Golden Target 130 gr, har brukt disse skudda en stund å de går meget godt i børsa, men den første hanen jeg skjøt vart fullstendig ødelagt da jeg traff for mye bein og fikk et meget ufint utgangshull (ene vingen vekk og halve brystet borte) Skutt en del fugl med disse skudda men aldri fått sånne ødeleggelser som dette før. Hva slags skudd bruker dere andre under Toppjakta? Greit at de gir knall og fall effekt synes jeg. Ellers meget hissig på en svensketur i romjula el januar, enda ikke funnet det optimale Toppjakt terreng der tjadern har vinterbeite men det letes desperat fortsatt hehe.. Tenkte legge ved noen bilder men aner ikke hvordan mann gjør det da jeg er ny her inne på forumet. Ellers takke for et bra forum. :winke1::winke1:

Link to comment
Share on other sites

Brukte kal. 6.5*55 lada med Norma Golden Target 130 gr, har brukt disse skudda en stund å de går meget godt i børsa, men den første hanen jeg skjøt vart fullstendig ødelagt da jeg traff for mye bein og fikk et meget ufint utgangshull (ene vingen vekk og halve brystet borte) Skutt en del fugl med disse skudda men aldri fått sånne ødeleggelser som dette før. Hva slags skudd bruker dere andre under Toppjakta?

 

Dette er en hulspisskule, så vidt jeg vet. Bruk helmantel. Hulspiss ekspanderer fort vekk ganske heftig, spesielt om den går i bein. Har nesten sprengt en hare med Sierra MK ladet til moderat hastighet i .308. Ble sjokkert over virkningen. Rene varmintkula. Har vurdert før å bruke denne til toppjakt, men det ble med den tanken.

 

Selv skal jeg bruke .222 og Sako fmj 50 grs ladet til ca 850 m/s. Litt risky denne og, siden det er en liten hissigpropp, men likevel, den er presis (selv om jeg nok kunne vært enda litt mer fornøyd), og sitter kula der den skal, detter fuglen. Svenskene selv bruker helmantel. Spurte en gang på Robsoft.nu (svenskenes svar på Kammeret - bare mye større) om blykule til toppjakt og fikk riiimelig klar beskjed om at det bruker man ikke! Ble nesten skremt jeg... :oops:

 

Blir en tur over grensa, til Dalarne, siste helga i januar for min del, sammen med en kompis. Nå har jeg vært over fem ganger og knapt sett fugl, så jeg har ikke peiling på hvor en skal lete lenger, så har bare funnet et område og kjøpt kort. Frykter at terrenget er fullt av jegere og skuterkjørere, for noe husrom er umulig å få tak i i mils omkrets. Det går mot lavvo...

 

Uansett, jeg gleder meg til turen, og jeg må jo for all del ikke bryte tradisjonen - årets første bomtur går til Sverige!

Link to comment
Share on other sites

Norma Golden Target er en mini hullspiss kule ja, det var kun denne ene hanen da som ble vel stygt skudd på ellers har den funka meget bra, å alle de fuggla jeg har skutt tidligere har hatt helt akseptable utgangshull å null kjøttødleggelse. Så blir det som regel knall og fall, bedre det enn å se gammaltiurn seile på stive vinger med et litt dårlig treff med helmantel :overrasket: men det er jo min mening da :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...