Jump to content

Overta voksen jakthund


Larss23

Recommended Posts

Beklager først hvis dette hører hjemme i et annet forum. Har gått på jakt i noen år,men alltid uten hund. Har de siste årene blitt mer og mer sikker på at jeg etetrhvert vil skaffe meg en jakthund.

 

Det jeg lurer på er hvordan det vil være å overta en voksen,men rutinert og dyktig jakthund? Jeg er klar over at man selvsagt bør undersøke hvorfor noen vil kvitte seg med god jakthund,men det kan jo utvilsomt være tilfeller der svært dyktige jakthunder selges. Det jeg lurer på er i hvor stor grad bikkja vil ha problmer med å tilpasse seg ny eier og ny jeger? At det vil kreve trening og ta noe tid tar jeg for gitt. Har hatt hund ved flere anledninger tidligere, men altså aldri jakthund. Håper på noen innspill og litt hjelp her.

Link to comment
Share on other sites

Hei og velkommen på Kammeret :smile:

Det å overta en voksen hund enten det er jakthund eller en annen type har de samme utfordringene. Få på det rene hvorfor eieren vil kvitte seg med hunden - om det er en problemhund. Da skal man ha greie på hvordan det kan rettes. Ellers er det å være slik du sannsynligvis har lykkes å være med dine tidligere hunder.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar og hilsen velkommen! Ja,det er klart, det vil vel ofte være en eller flere grunner til at noen vil kvitte seg med en jakthund. Men men hvis man skulle være så heldig å komme over en dyktig og erfaren jakthund som f.eks en pensjonert jeger vil selge, kan man forvente at denne hunden vil fungere like godt på en ny eier?

Link to comment
Share on other sites

Når man kan å håndtere hund så vil hunden fungere som med den forrige eieren. Egenskapene har jo hunden med seg og det den i tillegg har er minner om samværet med forrige eier. Men en ny leder er også en leder så mesteparten av jobben består nok i å være en klar og trygg leder for hunden :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...