Jump to content

Trening til utstilling. Fugelhund


LagopusMuta

Recommended Posts

Hei

Har en Bretontispe på 1,5 år og nå tenker det er på tide å få stilt henne ut. Har ingen store ambisjoner på utstillingsfronten, men ønsker å få henne godkjent. Føler at jeg skylder selger såpass.

 

Ifa (som hun heter) har på de fleste områder et lynne som gjør henne enkel både å lære og trene med. Problemet er at hun er veldig spak. Får lett kul på ryggen og halen mellom beina hvis hun oppfatter ting som truende eller tvetydig. Vi må derfor være forsiktige og myke i all trening.

 

Sitt, ligg, bli,fot og kom sitter 100% . Problemet er innlæring av stå, og flytting av føttene slik at hun står i en fin positur til utstilling. Blir Ifa i tvil så setter hun seg ned.

 

Noen som har tips og i hvor stor grad er det avgjørende å kunne stå på kommando på utstilling? Har aldri vært særlig interessert i denne delen av hundesporten. Men er motivert til å lære det mest grunnleggende. Når jeg søker på nettet finner jeg bare sider fra folk som driver showdogs.

 

På forhånd takk for svar.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Å belønne i små steg er viktig med sånne hunder, dvs at du først belønner bare for å stå og ikke sette seg, så belønne for feks å stå OG se/følge med på hånden som holder godis el. Etter hvert, når hun skjønner, kan du belønne for å stå lengre tid av gangen og så til sist for å ha beina på rett sted evt la deg flytte dem.

 

Hvor i landet holder du til?

 

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...