Jump to content

Krieghoff Optima Dubbelstudsardrilling


Guest .358 Norma Magnum

Recommended Posts

Skal du gi'n bort? :wink:

 

 

:lol: Nej :!: Denna kom idag. En mycket pent brukt dubbelstudsardrilling ifrån 2006. Den är som ny. Det är inte ofta man kommer över ett sådant vapen,så handeln var klar på två dagar,tack vare den otroligt snabba behandlingen på min vapensøknad,tror det tog 10 min :!::shock: Vapnet är i Kaliber 20/76//9,3x74R. Detta är en sk uppgraderad luxversion. Avtrycken är specialbeställda:på främre avtryckare går kula 1 och två och på bakre hagel. Man har valt bort løpsvelgeren. Och efter man har skjutit och laddat i nya,ja då är det bara att fortsätta att skjuta :!::D Løpslängden är 55cm. Balansen helt underbar :!::P

På sitter en splitter ny Schmidt&Bender Zenith 1,1-4x24 med FlashDot#7 i Eramatic H7 vridhakmontage.

Denna vill bli matad med fabriksladdad Norma Oryx 18,5 g. Glädjer mig som ett litet barn... :)

Detta vapen skall bli min drevjaktsstudsare på rådjur/vildsvin och älg,då jag jagar i hemlandet och är ett perfekt komplement till min Blaser R 93 Professional i 9,3x62 :!:

 

Gallerifunktionen är ur funktion. Kan någon vänlig själ göra bilderna större,så vore jag tacksam :!::D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nydelig våpen! Gratulerer!

 

Tusen tack :!::D Det var kärlek vid första ögonkastet :!::P Antagligen är detta mitt bästa(och mitt dyraste) köp någonsin. Âr inte någon racer på data,men min svåger "FHM" skall hjälpa mig senare ikväll med ytterligare några trevliga bilder :!::D

Link to comment
Share on other sites

Grattis. Har selv en fra 2005 i samme kalibere som din. Brukt den på all jakt siden den gang untatt ren fuglejakt i september og drivjakt de 2 siste år i Polen. Min går best med Nosler 285 og 55gr 202 selv om den er regulert fra fabrikk med Alaska 285. Prøvde også RWS Evolution fabrikk ammo og bruker denne i år da den går like godt som Alaska. Vær nøye med å olje innvendige deler på en regnværsdag !

Link to comment
Share on other sites

Virkelig flott rifle du har fått deg nå.....blir spennende klå litt på den etterhvert.

 

Får håpe du får den til snakke i skauen :D

 

Her kommer noen flere bilder som du sendte....legger de inn etterhvert....

 

normal_DSC00013.JPG

 

 

Tack käre svåger :!::D

Bilden visar den genialt, traditionella uppspänningsmekanismen ifrån Krieghoff. Dvs man kan gå med drillingen laddad på ryggen utan att riskera vådaskott,då tändstiften ligger ospända mot patronerna.Fint för mig som är van med R 93. En annan intressant detalj är att den traditionella løpsvelgeren är borta. Den tidigare ägaren slängde upp några tusen extra och fick en sk "Krieghoff One-Two Custom Trigger". Det gjorde han väldigt,väldigt lurt i :!::) Jag citerar:"The Ideal Trigger for the double rifle drilling:The front trigger is configured as a single trigger for both rifle barrels and the rear trigger fires the lower barrel. The selector is not required with this trigger system".

Link to comment
Share on other sites

Men det er fortsatt bare to haner i denne så du må spenne opp etter to skudd ???

 

Jag hoppas verkligen att det är tre hanar,2 till kulorna och en till hagel :!::wink: Om jag förstått det rätt så efter att man skjutit sina två rifleskott och evt hagelskott,måste man ju ladda om och efter man slagit ihop bössan,behöver man inte spänna,då är det bara att fortsätta att skjuta,och om man inte vill det,så spänner man ned :!: :)Har inte provat ännu,då klickpatroner ifrån A-zoom till kula och hagel är på väg.

Ett utdrag ur Krieghoffkatalogen 2007/2008:

"After the gun is reloaded and closed,it is ready to be fired immediately. The firearm is on safe(uncocked state) when the cocking slide is in the rearward position".

"Krieghoffs Combi Cocking Device offers important advantages without compromising safety when fast shooting is required,as for example when hunting driven European big game".

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er som min er det bare to haner. Grunnen til at jeg ikke ville ha det avtrekkersystemet var at da fikk jeg ikke hagla på fremste avtrekker .Men av alle de situasjonene jeg har vært borti på jakt sålangt har jeg ikke hatt bruk for tre skudd så den problemstillingen er mere teoretisk enn reell.Jeg har en løpsvelger som avgjør om jeg enten står med en dobbelrifle eller en kombi i neven.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Hvis det er som min er det bare to haner. Grunnen til at jeg ikke ville ha det avtrekkersystemet var at da fikk jeg ikke hagla på fremste avtrekker .Men av alle de situasjonene jeg har vært borti på jakt sålangt har jeg ikke hatt bruk for tre skudd så den problemstillingen er mere teoretisk enn reell.Jeg har en løpsvelger som avgjør om jeg enten står med en dobbelrifle eller en kombi i neven.

 

Du har helt rätt vad gäller uppspänning efter två skott. Men för mitt vedkommande har det ingen betydelse,eftersom jag har specialtrycket.

Citat ifrån Krieghoff:

"Krieghoffs One-Two Special Trigger is an interesting option,particularly for hunters who configure the Optima exclusively as a double rifle drilling"

 

Nu har jag börjat med en omorgsfull oljebehandling av träverket. Fick många fina tips ifrån 30 R Blaser :!::)

Börjat med Schaftöl rotbraun,som jag skall hålla på till våren tänkte jag,tills träverket är mättat. Avslutningsvis kanske jag lägger på CCL Conditioning Oil,som han rekommenderade. Tycker om den matta finishen som Schaftölen ger,så det kanske endast blir det,vi får se...

Ju mer jag kommer i kontakt med drillingen,ju mer begeistrad blir jag för det fina hantverket som ligger bakom. Det är utan tvivel det finaste vapnet jag haft i min ägo,och ägarglädjen är mycket stor :!::D

Kommer med nya bilder i vår,efter oljebehandlingen.

Har fått en original Krieghoff koffert i aluminium,producerad av Americase i julegave/bursdagspresang. Plats för två løpsset och två sikten. Det är ju klart att man vill att dubbelstudsardrillingen skall färdas med klass.. 8)

I samband med den ökande vildsvinsstammen i Sverige,som även nått mina släktingars gård i Västra Götaland,funderar jag allvarligt på att investera i en trevlig vakjaktssikte till sommaren. Har undersökt runt och kommit fram att det lutar mot en 50 lins med belyst riktmedel,ex Zeiss Diavari Victory 2,5-10x50. Men det blir till sommaren det :!::wink:

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med et nydelig våpen, du kommer å ha mange fine stunder på jakt med det. Det at du må spenne etter to skudd er ikke noe stort praktisk problem. Jeg kan skyte 3 skudd med min Mathelon dobbeltriflerdrilling, men på drevjakt er det sjelden jeg har hatt bruk for det. Naboposten skjøt 5 villsvin på 10-12 sek. i Bulgaria, men det er ikke mange ganger du opplever sånt. Du har en kjempefin kikkert for drevjakt også. Har montert en Swaro 1-6 med lys, for å få mest mulig synsfelt. Har også en 2.5-10x50 zeiss med lys som jeg vurderer å sette på, godt jeg valgte svingmontasje. Presisjonen/samskytingen er så bra at det ikke er problemer med litt lange hold. Vi tar en tur til Norrtelje i Januar på villsvinjakt. Har en kareler som er trent litt på villsvin.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med et nydelig våpen, du kommer å ha mange fine stunder på jakt med det. Det at du må spenne etter to skudd er ikke noe stort praktisk problem. Jeg kan skyte 3 skudd med min Mathelon dobbeltriflerdrilling, men på drevjakt er det sjelden jeg har hatt bruk for det. Naboposten skjøt 5 villsvin på 10-12 sek. i Bulgaria, men det er ikke mange ganger du opplever sånt. Du har en kjempefin kikkert for drevjakt også. Har montert en Swaro 1-6 med lys, for å få mest mulig synsfelt. Har også en 2.5-10x50 zeiss med lys som jeg vurderer å sette på, godt jeg valgte svingmontasje. Presisjonen/samskytingen er så bra at det ikke er problemer med litt lange hold. Vi tar en tur til Norrtelje i Januar på villsvinjakt. Har en kareler som er trent litt på villsvin.

 

Tack :!::) Det låter bra :!: Du får komma med en utförlig rapport om hur det var i Norrtälje. Om Du har några bilder på din bössa,vore det trevligt om Du visade någon bild. Hur länge har Du haft den? Modellbeteckning? Har Du den uteslutande som drevjaktsbössa på gris? God tur till Sverige :!::)

Link to comment
Share on other sites

Modellen er MXD fox (standard) http://www.mathelon-armes.com/

Den blir brukt ikke bare til drevjakt, men også til rådyrjakt med min Basset Fauve de Bretagne og til elgjakt med min kareler.

Har også en hagledrilling (12-7x65R), men den blir nå mest brukt til fuglejakt. Rifledrillingen er 9.3x74 og 20mag.

Mine 3 boltrifler blir ikke mye brukt dessverre, prøver å bruke drilling til alt. Har en BRNO 375 som har vært et par turer i Afrika, men dobbeltstudsardrillingen blir nok med på neste tur.

Skal legge ut noen bilder etterhvert, Kiwi på forumet, var hos meg og tok mål til samme Mathelon.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...