Jump to content

Tips til kikkertspecs toppjakt 17hmr


Cosmoprod

Recommended Posts

Hei! Noen som har et tips til en brukbar kikkert til toppjakt med 17hmr? Altså på 50-150m hold. Har bestemt meg for en Ruger ARF som jeg vil ha kikkert på. Kan gjerne være brukt og litt allright kvalitet, er ute etter hvilken forstørrelse osv jeg burde ha og evt ca priser jeg burde få en for. Ser frem til å ta meg noen turer med hagla i neven og rugern i sekken. :)

Link to comment
Share on other sites

Leupold VXII Rimfire 3-9x33 EFR er et veldig kjekt sikte til formålet: http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=14005&prodid=20337

 

Kompakt, lett, fint retikkel og med paralaksejustering. Koster 5 500,- nytt. Mye sikte for penga.

 

Er det stort sett bare påtenkt toppjakt og lite på nært hold, kan du jo se på Leupold VXII 4-12x40 eller x50. Sistnevnte er bedre om du går etter reven i skumringen.

 

Leupold vinner vel ingen tester, men det er robuste sikter av god kvalitet og til normale priser. De holder til det aller meste.

 

Får du tak i en brukt Leupold VX6 2-12x42, koster de gjerne noe av det samme som en ny VXII. Dette er veldig gode sikter som ligger på 12 - 13 000,- til vanlig.

 

Brukt Zeiss Classic eller Victory 2,5-10x50 er meget gode sikter. De har i de aller fleste tilfeller medforstørrende retikkel. Noen liker det ikke (jeg liker det). Swarovski og S&B 3-12x50 er også bra saker. Sikter som er omlag ti år gamle koster omkring fem, seks tusen. Mer om de har lys.

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat montert sikte fuglerifla mi, en CZ 527 i 222 Rem.

har div sikter men endte opp med en Bushnell 3200 elite 10x Tactical med mildot for denne sesongen

Kompakt å lett sikte med utvendige tårn, men mangler paralaxe justering. Har hatt siktet i 7-8 år nå og brukt siktet på alt fra 22lr til 6.5x55. Avstander fra 25 til 650 meter.

Betalte vel den gangen 14-1500 kr levert i postkassa, hva den koster nå vet jeg ikke.

Enkel å grei kikkert som ikke koster en formue og som funker. Stabile knepp. Har bruket den i sommer på en CZ 452 Tacticool som suplement til en Leupold Vari-X III 6.5-20 Varmint som står der til vanlig.

 

John

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns det er viktig med nok forstørrelse. Det er forskjellig hva folk er trygg på og liker, men for min del vil det si minimum 10-12x. På druge hold er det greit med 12 eller mer for å kunne plassere skuddet der man vil for å spare kjøtt.

 

Ellers er det viktig med tårn som er greie å skru på. Man må ha en tabell å klikke etter, eller tårn med markeringer for gitte avstander.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...