Jump to content

Avtrekk til mauser


esas

Recommended Posts

Skal bestille noen deler til mausern fra usa, men ble litt usikker på avterkket nå.

 

Har bestemt meg for et Timney Featherweight avtrekk, men det fins to typer.

Hos midway heter de henholdsvis:

-Timney Featherweight Trigger Mauser 98

-Timney Featherweight Trigger Mauser KAR 98

På Timneys sider heter de:

-F M98FN #201

-F M98K #202

 

Vil jo anta at det er #202 (KAR 98) jeg skal ha, men nettbutikken jeg handler fra har bare #201. På bildene hos midway ser de nok så lik ut. Hva er forskjellen? Kan jeg bruke et #201 avtrekk på mausern min?

Link to comment
Share on other sites

Begge kan brukes. Forskjellen på de to ligger i utformingen av selve avtrekkeren. Den Timney-modellen som heter M98 K har samme profil på avtrekkeren som - du gjettet riktig - M98k, dvs. militære M98 med trykkpunktavtrekk, deriblant "HV-mausern" (et unntak er Kar98A/Kar98AZ, men det trenger du neppe å bry deg om). Modellen som de kaller M98 FN har en litt mer tilbakestrøket avtrekker, og har tilnærmet samme profil som direkteavtrekket på sivile FN-produserte Mausere.

 

Hvilken du velger er opp til smak og behag. Hvis du har original militær stokk på børsa, kan det være en fordel å velge M98 K, ettersom denne stokken allerede har ganske kort "length of pull" (altså avstanden fra forkant av avtrekkeren til bakkant av kolbekappa - jeg kommer ikke på noe norsk ord for dette målet). På en mer moderne utformet stokk med normal lengde, foretrekker i alle fall jeg M98 FN. Forskjellen mellom de to er ikke mer enn ca 0,5 cm, så det spiller ikke allverdens rolle. Jeg har hatt et par Timney Sportsman M98 K, og begge hadde veldig skarpe kanter på avtrekkeren, så jeg likte dem ikke noe særlig. Har ikke vært borti det samme problemet med Timney Sportsman M98 FN, jeg har hatt noen av dem også. Jeg kommer for øvrig til å bytte ut det siste Timney-avtrekket mitt med Recknagel, som jeg personlig syns er vesentlig bedre.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Takk for et meget bra svar.

 

Men hva er forskjellen på timneys sportsman og Featherweight?

 

Recknagel var for øvrig helt nytt for meg. Et rask google søk viser meg at de har flere spennende deler til salgs. Avtrekket er imidlertid ca dobbelt så dyrt som timney featherweight så tror det blir timney denne gangen.

Link to comment
Share on other sites

Tja, nå ble jeg plutselig usikker, gitt. Jeg har alltid inbilt meg at den eneste forskjellen på disse er avtrekksvekten (Sportsman kan justeres litt tyngre, 4 pund i følge spesifikasjonene). Men nå ser det ut til at de har litt ulike avtrekkshus, og Featherweight er også en god del dyrere. Så Featherweight er kanskje et bedre avtrekk?

 

Jeg ser at jeg har rotet litt med produktnummerne i innlegget mitt ovenfor, og jeg har derfor gjort noen endinger. Såvidt jeg husker har alle mine vært av Sportsman-typen, altså #101 og #102, ikke #201 og #202. Beklager forvirringen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...