Jump to content

Hva skal man bruke til firefotet vilt?


Shadob

Recommended Posts

Som mangeårig bruker av dachs - hadde jeg gleden av å jakte med to tyske jaktterriere og en dachsbracke blandet med et eller annet - siste helg av hjortejakten.

 

Erfaringer:

 

Terrierene var langtsøkende- men etter min forstand: litt for stor jaktlyst.

Den ene som aldri gav seg (og det er ikke rart - da vi var borti 30 hjort) - ble tilslutt trykket ned i sekken, da det var ønskelig at den ble med til gården.

 

Potene var blodige (da den forrige helg hadde en skikkelig tørn, og det ble selvsagt ikke bedre når det kokte i hodet på den av all hjorten den hadde i nesen, og det var skareføre denne dagen også), og da tenkte selvsagt èn av jegerene at: Nå lillegutt - kan jeg bære deg.

 

Joda - det gikk bra - inntil den fikk ny hjortelukt i nesen.

 

Den sprutet ut av sekken - og borte var den.

Losen gikk - men hva hjalp det at den førte hjort til postene (som hadde gått hjem - da det hadde blitt mørkt)?

 

Men - disse var av samme gener.

Det finnes jo andre gener :wink: !

 

"Dachsbracken" hadde bedre hørbar los, og det er usikkert for meg om den søkte like langt ut.

Men hørbarheten og forståelsen av den - var bekke-klar.

 

 

I motsetning til min dachs ( og de jeg har hatt ) - var lostiden en halvtimes tid - som passer i mitt terreng.

 

Jeg har pr. idag en strih. vorsteh - som er et medium til alt, men den nærmer seg 11 år, og jeg antar at den tar kvelden iløpet av et par år.

Denne har vi skutt en umasse hjort for (selv om den ikke loser).

Min strih. dachs har samme alder, og ser vel ikke nytten av den om 2-3 år.

 

Da vil sikkert noen reagere på "nytten".

Vel - beklager - men det er mitt syn på hund:

Jeg skal ha bruk for den!

 

 

Med stor hund, har man div. problemer (eller utfordringer som det så pent kalles idag):

 

Med tjenestehunder av ymse slag, og store fugl-/storvilthunder (og selvsagt små dachser)- som erfaringsgrunnlag, har jeg dette å si:

 

Man må kjøpe bil etter hunden (i og med at jeg har hatt endel tjenestehunder/store hunder, har jeg bil og utstyr - og bekymrer ikke meg noe særlig)

Det blir mye "skit" å plukke opp

Man får problemer med å la noen passe den i ferien

Barna kan ikke gå tur med den

 

Derfor har jeg besluttet (ikke i familieråd engang) - å anskaffe meg en tysk j.t. - som skal bli en kombi av hus- og jakthund.

 

De siste 30 årene har jeg hatt mine hunder i garde - og de har kun blitt oppsøkt når de skulle fòres, jaktes med eller trimmes.

Og det tror jeg vil bli den beste hunden - ok: slakt meg :)

Men neste gang skal jeg ha en hund som ikke lukter, som barna kan hanskes med, som kona liker (istedet for katten), som ikke nødvendigvis trenger en mini-buss for å bli fraktet med osv.

 

Jeg skjønner jo selvsagt at jeg blir bombardert med svar - men dette er hva JEG mener/har behov for.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...