Jump to content

Carl Gustav 1899 æljbørse


Lucy

Recommended Posts

Hei

 

Jeg fikk akkurat overlevert min bestefars første elgrifle, en moddet CG 1899 6,5x55 med kornsikte.

Skjeftet er kappet ved metallringen på løpet, løpet er trolig også kappet og loddet på igjen på midten med en "pen" kant, og "pistolgrep" i tre limt på i ettertid. Godt brukt og ikke noe samlervåpen i rett forstand, men ei nøktern jaktrifle med sin lange historie. Vet ikke hvor han fikk den fra. Men den er jo gammel og minneverdig... ?

 

Jeg har lett en del her på kammeret og på nettet forøvrig men finner ikke så mye spennende info om denne rifla. Jeg ser at årsmodellen er en overgangsmodell mellom tysk og svensk produksjon. Det er det.... Jeg er interessert i å få noen synspunkter på denne.

Er det noen som vet mer om akkurat dette modellnr?

 

Og, hva gjør jeg nå...?

Bør vi bytte stokk, prøve å få satt den i mer opprinnelig stand, skiftet til mer original stokk og løpslengde eller få laget en mer moderne stokk/rifle? Bør vi bare levere den til destruksjon... eller er det verdt å ha som den er, som minne/arv/treningsvåpen?

 

Og, bør jeg søke på affeksjon, jakt eller trening på den? Dette blir ikke noen primær jaktrifle men det er jo moro å kunne gjøre det og... Garderoben er egentlig i teorien full med denne og den gamle Suhl-hagla S/S som fulgte med.... Men kjedelig å plombere noe sånt, er jo gøy å prøve litt annerledes skyting med et såpass greit kaliber. Det er jo også et kaliber vi ikke har i skapet fra før. Hvordan bør jeg gå frem? Hva tror dere som har hjerte for våpen om dette her...?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...