Jump to content

lang kasse - kort patron. Mulig?


Tikka-Sporter

Recommended Posts

Først: kanskje dumt spørsmål, men pytt la gå.

 

Har tenkt på dette flere ganger.

 

Vil en kort patron, 308win, kunne fungere smertefritt i en remington 700 m lang kasse? Bunndiameter er samme på patronene (308 og 25-06)

 

Grunnen til at ejg spør er rett og slett at jeg har ei remingtonrifle jeg er særdeles godt fornøyd med, har bygget og moddet på alle punkter jeg ønsket å utbedre, og nå endelig er riflen toppers. Men kal 25-06 er ikke godkjent til storvilt. Kunne tenkt meg ei pipe ned mot 50cm i 308, 3006 vil jo være enklest kanskje, men da må vel pipen være lengre skal man få utnyttet det ekstra potensialet kontra 308?

 

Prøvde å lade 4 x 308 skudd i magasinet, tilbringer og alt fungerte som juling, mating gikk som smør. Da burde dette kunne funke vel??

 

T3 har jo lang kasse uansett kaliber, så dette burde jo kunne gå uten å måtte gjøre noen voldsomme mods på riflen.

Link to comment
Share on other sites

Dette går uten problemer. Faktisk er det amerikanske forsvarets rem m700 i kal 308 en standardlengde kasse (ikke kort), vissnok fordi man hadde ønske om å kunne kamre kraftigere saker i våpnene dersom man ønsket det.

 

Det finnes også en haug med rifler som selges kun i en lengde for både korte og standardlengde patroner, så det er ikke noe risikoprosjekt akkurat (med unntak at det korte løpet vil kunne gi en dårligere balanse muligens).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...