Jump to content

Riktig fart på Swift A-frame og Oryx i 7x57R


ronla

Recommended Posts

Hei gode rådgivere,

Jeg har nettopp fått min første drilling (ny Merkel 96K med en Meopta R2 1-6 kikkert). Rifleløpet skal brukes til det meste, fra storfugl til elg. Jeg har tenkt å lade den med et prosjektil som gir så lite ødeleggelse som mulig på det minste viltet (lite ekspansjon) men samtidig kan legge en elg i bakken med et velrettet skudd og god ekspansjon. Jeg vet det er mye å be om, men tanken på at det enkle (en patron til alt) er best, gjør at jeg gjerne vil høre ekspertisens vurdering.

På Kammeret har jeg lest at drillinger i kal 7x57R generelt liker litt tyngre prosjektiler. Min er innskutt med Oryx 156gr.

Et annet medlem konkluderte imidlertid med at Swift A-frame i 175gr kunne være et bedre valg, dersom en ville ha en "alt i ett patron". Det jeg lurer på er imidlertid hvilke hastigheter som er den/-de rette gitt behovet for ekspansjon på større dyr, men lite ekspansjon på små dyr. I tillegg hadde det vært supert om noen kunne dele noen ladedata for disse to prosjektilene, ladet for 7x57R med godt resultat.

Jeg har gått til det skritt å investere i en kronograf, nå er det bare die-settet i 7x57R som mangler (og det er i bestilling).

På forhånd, tusen takk for hjelpen!!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...