Jump to content

Kjøpe stokk i England, og ta med hjem?


barerobert

Recommended Posts

Skal til London på en tredagerstur og har da mulighet å stikke innom Marchscopes og handle et KRG Xray chassis til min Remington 700.

Men jeg finner ikke noen informasjon om man bare kan handle og ta delene rett ut av England og til Norge.

Jeg har sendt de utførselssøknad for bestilling over nett, men stiller det seg annerledes om man handler deler i England og putter de i kofferten på tur hjem?

Vil jo spare en del frakt og omkostninger på det, bare å gå på rødt å bevise at man har vært ute av landet og er under 6000 kroner så slipper man vel endatil moms?

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hva eksportreglene er i England, ambassaden (i Oslo) bør kunne svare på dette. F. eks. i USA er jo stokker også underlagt $100 grensa :(

Vil jo spare en del frakt og omkostninger på det, bare å gå på rødt å bevise at man har vært ute av landet og er under 6000 kroner så slipper man vel endatil moms?
Er det under 6000,- (forutsatt at du er ute av landet over 24 timer) er det vel bare å gå på grønt. Ikke umulig at du kan få tax-refund ved utreise også.
Link to comment
Share on other sites

Fikk svar fra forhandler i dag.

 

Alle våpendeler som kan bidra til å muliggjøre våpenets funksjon/avfyring er pålagte individuell eksportgodkjenning av hver enkelt del!

Løse våpendeler som kikkertsikter, tofoter etc som ikke er essensielle for funksjon krever "bare" en "open application" som beskrives som en søknad som gir tillatelse til utførsel av nevnte våpendeler uavhengeig av del og antall.

 

Føkk ass, hadde håpa å kunne kjøpe den der og spare både frakt og toll men neida :roll:

Link to comment
Share on other sites

Det er etter min erfaring trivielt så lenge man enten kan legge frem norsk ervervstillatelse (for søknadspliktige deler samt hele våpen) eller kan vise til oversatte norske lover/forskrifter og dermed bringe på det rene at det ikke kreves spesiell tillatelse. Man må fylle ut et par enkle skjemaer og love på tro og ære at man ikke skal reeksportere osv.

 

Men det kan koste litt penger da butikkene gjerne ikke er godt kjent med prosedyrene og ikke vil blandes inn i det. Da må man bruke et firma til å ordne eksporttillatelsen og det er ikke gratis. Det tar også minimum fire uker for hennes majestets regjerings lakeier å behandle søknaden, så da må du planlegge den der turen din godt eller ta den veldig på sparket når tillatelsen er klar :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

YES!

 

I mitt tilfelle handler jeg hos www.marchscopes.co.uk og de er oppdaterte på hvordan dette fungerer.

Jeg bestiller stokken.

De sender meg eksportsøknaden via mail.

Jeg skriver den ut og sender den til dem.

De sender den til engelske myndigheter.

De får den tilbake godkjent og sier fra til meg.

Jeg betaler stokken og de sender den.

 

Er ganske trivielt egentlig, og byråkratisk. For "søknaden" er som bjortork sier bare en uttalelse fra kjøper om man ikke skal bruke utstyret til atomvåpenproduksjon e.l. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...