Jump to content

444 marlin - 265 grain FTX kuler


Tomas

Recommended Posts

Hvor mye må jeg kappe orginalhylser (trimlengde 56,3 mm ) for å kunne benytte 265 grain Hornady FTX kuler i en Marlin lever action, hvor patronene mates inn i tubemagasinet? Skulle den av Dere som kommer med svar, også ha ladedata så er det fint. Har tidligere ladd disse kulene med 48,2 grain Vith N 130 ( NB! med orginallengde på hylsene og kulene satt i krymperillen som førte til at de ikke kunne lades fra tubemagasinet), men i følge ladeboken så anbefaler de 135 krutt, litt tregere krutt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ikke rasert mine 444 hylser for å lade en spesiell type kuler.Jeg bruker 260 Hornady interlock og ei 265 gr Saeco støpt kule i min.Jeg bruker N120 krutt .

Hviss du MÅ bruke gummituppen vil du se hvor langt ned du må trimme hylselengden din når du setter den i rilla og crimper.Er den for lang får du den ikke opp i patronheisen.

Link to comment
Share on other sites

Kula du nevner ( Hornady interlock, NB! den jeg finner veier 265 grain, eller har den vært produsert i 260 grain tidligere? )har i tillegg 2 stk krymperiller og i slik måte suveren til bøylerifler. Har for så vidt vært klar over denne kula tidligere, men når jeg nå går inn på både Alvestad og Brownells så har ingen av disse denne kula, da ble det plutselig litt problematisk. Skal høre med Holstad Våpen og Børselars? Eller har du noen kilde til disse kulene som jeg ikke vet om.

 

Er for øvrig helt enig at jeg heller ikke har så lyst å kappe ned lengden på hylsene, men uansett så er det ikke mange hylser som lider denne skjebnen.

 

Et annet problem med å kappe hylsene, hvilket krutt skal man bruke ( N 120 ) eller?, og hvilken lading skal man starte med?

Link to comment
Share on other sites

Støtter Peders;

 

Har sett denne kulen sin bedritne ytelse på en liten hjortebukk i en 45/70.

Det ble med det ene skuddet i jaktsammenheng. Resten ble brukt opp på pappreinen.

Der ga den derimot grei gjennomskyting på de fleste avstander.

Link to comment
Share on other sites

Nå var det vel 444 vi diskuterte her, men Dere tar vel for gitt at FTX kulene yder det samme i begge kalibrene, og det er vel sannsynlig. All respekt for Dere med erfaring fra skudd på dyr med omtalte kule. Ladeboken " insisterer " på å bruke tyngre kuler i både 444 og 450 så det er vel noe i det. Selv har jeg kjøpt Speer 350 grain Hot-cor kule i 450 Marlin, finnes det noe lignende som er greit i 444, og som gjerne gjør at man ikke må kappe ned lengden på hylsene?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...