Jump to content

Favoritt kule 300wm


jegerjan

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har ikke holdt paa saa lenge, og mangen vil nokk kunne gi deg gode svar, i tillegg er det mye lese stoff med 300 win mag fra foer av her inne paa kammeret. Spesiellt under Langholds tema, hvor det er en del personer som virkeligen setter seg inn i ting, og har masse erfaring som de heldigvis deler med oss andre.

 

Men jeg kan naa gi si litt om det jeg har proevd og fatt veldig gode resultater med. Jeg ladet Barnes TSX etter ladeboken, og pressisjonen var helt topp fra foerste stund - ikke vits for meg aa proeve ut saa mye mer. Jeg har lest litt rundt om, og folk presser hastighetene opp mot 1000 meter i sekundet osv. .. men jeg tar det heller litt safe, i .300 win mag faa man som regel nok hastiget uansett. Eneste er at homogene kuler kan gi oekt rikosjett fare osv..

 

Det jeg endte opp med var: 168 gn Barnes TTSX (og 168 gn Barnes TSX), med 72.5 gn MRP, og Norma hylser (Federal hylsenr funket ogsaa fint). . . Det eneste er at det virker som denne kula liker mye fri flykt - hastigheten var 894 m/s. Kanskje lavt for magnum frikene :smile: men pressisjonen var upaaklagelig. Har skutt en elg ku med denne kombinasjonen, og bekjente har jaktet med denne kombinasjonen over flere sessonger, og alle er fornoeyde med det.

 

 

Ellers har jeg proeved Berger Hunting VLD 190 gn kule med en god dose MRP bak og max c.o.a.l. for magasinet mitt 90-91 mm, Denne kulen virker som om liker veldig lite friflykt. Hastigheten var over 900 m/s med min ladning. Den samler extremt bra - men jeg har ikke vaagd aa benytte den paa jakt ettersom jeg mistenker att denne kombinasjonen er for destruktiv. Den kan fragmentere noe voldsomt - og er nok en "langholds kule", men paa det holdet den begynner og oppfoere seg pent paa, vil nok vaere allt for lang for meg aa skyte villt paa. . . Men det hadde vaert fint aa faatt testet den paa matnyttig villt aa faktisk sett resultatet.. Kanskje en god kombinasjon for utenlands jakt. . . .

 

190 gn Accubond kuler skal lades opp naar jeg kommer meg hjem fra jobb, saa faar jeg see hvor lett den er aa faa til aa samle bra og i hvilke hastighter den trives. Proever nok med MRP bak denne ogsaa, men har kjoept inn en del N560 krutt som er tiltenkt NCC 190 gn kuler til trening.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...