Jump to content

Andres erfaring med Miroku 1700 HS grade 4 i cal 20


Tomas

Recommended Posts

Jeg har blitt tilbudt et slikt våpen ( over/under, produsert på 90-tallet ), men når jeg forteller til en kamerat at jeg er ferd med å kjøpe ei slik børse. Får jeg som svar at han kvittet meg med ei Miroku cal 20, da den var for lite fremtung, hvilket resulterte i at han til stadighet skøt over. Jeg har en smule tillit til denne karen da han nok har fordypet seg i problematikken med balanse i hagler langt over mitt nivå. Han sier også at det ikke er en fordel at ei hagle er for lett ( denne veier ca 2,7 kg ). Selv har jeg en Gyttorp i cal 12 med alukasse, veier et sted mellom 2,7 - 2,8. Denne har jeg skutt godt med over mange år, så vekt alene er i hvertfall ikke grunn til bom, men fordeling av den.

 

Hadde vært hyggelig og hørt andres erfaring med tilsvarende Miroku hagle ( som nok har stålkasse ).

Link to comment
Share on other sites

Nå har ikke jeg noen erfaring med denne Mirokuen, men generelt syns jeg mange legger for mye vekt på balanse og sving ift praktisk jakt. Det er for meg viktigere at haglas mål passer meg. Dette er selvfølgelig bare min synsing, og den bygger på min egen erfaring, og observasjon av andre jegere som jeg har jakta sammen med. Mange vil sikkert være uenig. Nå jakter jeg mest skogsfugl og der blir det mye rar skyting ifra knestående, på ett ben og med 90 graders vendinger. Ofte med veldig dårlig tid. På rypejakt på snaufjellet med hund og relativt god tid og store åpne områder ville nok jeg og fått mulighet til tenke mer på sving og balanse. Så lenge man monterer bra og kjenner prinsippene bak haglesyting, så tror jeg alle jakthagler er innafor hva gjelder balanse.... Noen er sikkert nærmere perfekte enn andre, men det er utrolig hva man kan skyte godt med bare man har nok trening og erfaring.

 

Jeg syns eldre Mirokuer er meget flotte våpen!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...