Jump to content

Hvordan lage haglestokk?


Recommended Posts

Siden jeg liker å jobbe med tre, og siden det aldri er dumt å ha et prosjekt til gående på høvelbenken har jeg vurdert å lage min egen haglestokk. Jeg har lenge hatt lyst til å ha en mye penere stokk enn de treplankene som er innafor prisen jeg er villig til å betale for et våpen (betale for materialer, derimot, gjør jeg så gjerne), og som i tillegg er tilpassa meg.

 

Et av problemene er at jeg ikke aner hvordan man gjør det. Altså, jeg forstår det grunnleggende, skaff egna stykke valnøtt, fjern overflødig treverk, olje, monter, men det virker som det må være en god del mer enn det. Jeg tenker da spesielt på tilpasninga, cast og sånn. Jeg tror vel aldri jeg har holdt i en hagle som har passa meg ideelt, så jeg veit ikke helt hva jeg leiter etter heller, men det må da være noen metoder for å ta mål og omgjøre dem til mål på trestykket?

 

Alt trengs, men som sagt, spesielt det som angår tilpasning. Om noen har tips til steder å kjøpe materialer, bøker om emnet, overflatebehandling, verktøy etc tas det også imot med stor takk.

 

Når jeg tenker meg om, ingen av de haglene jeg eier nå er egentlig fine nok til at de rettferdiggjør en arbeidet og kostnadene. Noen tips til en bra mekanisme å bygge på? Jeg har alltid brukt og foretrukket s/s, men er ikke (helt) fremmed for å vurdere o/u.

 

Noen som har gjort dette før meg og har erfaringer å dele?

Link to comment
Share on other sites

Og siden jeg skreiv i natt har behovet endra seg noe. Ser ut til at jeg har overtalt stefaren min til å overvinne sin grunnleggende våpenangst og bruke sine 30+ års erfaring med trebearbeiding til å lage en stokk til meg. Det er jo mye bedre enn om jeg skulle gjøre det sjøl. Fortsatt gjenstår et par utfordringer:

1) Hvordan få til tilpasninga

2) Hvor kjøpe stokkemne, aller helst i italia

3) Hva slags våpen skal det settes på? Noen som veit om en mulighet for å kjøpe en rimelig kvalitetshagle som trenger ny stokk? Eller et bra sted å finne en gammel klassiker (med egenskaper egna for bruk, ikke lagring) som trenger en stokk?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...