Jump to content

Beretta 686 sp1 sporting vs 682


BjarneF

Recommended Posts

  • 1 month later...
682 sporting er en mye krafigere bygget hagle laget for baneskyting. Bla er låskassen forsterket.

Det er vel å dra det litt langt. Så vidt meg bekjent er forskjellene nesten ubetydelige. Det kan kanskje være mere stål i kassa på 682 (her er jeg usikker), men da er det bare for å endre balansen. Det 682 har som ikke er på en 686 er justerbar plassering av avtrekkeren. Den har utskiftbare kontaktflater på løpet som bryster mot låsekassen sine "oppstikkere" (i mangel av bedre ord). De er da også egentlig et ikke tema siden ingen bytter de. Noen 682er kan ha annen overgangskonus fra kammer og ut i løpet. Her er det sikkert forskjell avhengig av når de er produsert. Løpene kan sikkert ha litt forskjellig balanse.

 

I bunn og grunn er det egentlig ikke store forskjeller på de. Jeg ville sagt, den som passer er best :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Undres når jeg ser svarene og tankene går til Jarlsberg reklamen "gulost er gulost" ..

682 har større kontaktflate mellom låskasse og pipe på strategiske punkter. Punktum! Hvorfor..?? Ta en hammer med bredt hode og en hammer av samme vekt men med smalere hode og kakk på samme sted med samme kraft på en stålplate 10 000 ganger og se hva som skjer... De som er interisert i hvor mye renhold og puss kan ha å si på ei hagle som brukes intensivt kan dere legge tynt på av det smusset som avleirer seg etter noen 100 skudd..

Misforstå meg rett, 686 er ei superbra hagle og meget godt alternativ til Browning derivatene der ute OG vil utvilsomt holde astronomisk antall skudd forutsatt bra vedlikehold OG at bruker bla. lukker den pent. Dette er akillesen til Beretta. Lukkes den hardt x antall 1000 ganger vil låstappene som går inn i løpet bli slått gradvis lenger inn til de til slutt ikke låser slikkelig og skudd etter dette vil fortone seg som direkte slag på mekanismen med eskalerende slark som følge. Så et råd er å holde igjen toplever når du lukker hagla og slippe den ned pent.

 

Blårussen har for lengst invadert våpenbransjen og de vet verdien av standardisering. Jeg er feks sikker på at motoren fra en BMW 323 lett lar seg montere i en M3 av tilsvarende årsmodell....who bothers to try....

 

BLY; Jeg vet om 2, muligens 3, 682 hvor "øreflippene" er byttet..tell me I`m wrong! Greit med de "øreflippene" btw når hengslene blir slitt, men også her er stikkordet vedlikehold..

Link to comment
Share on other sites

682 har større kontaktflate mellom låskasse og pipe på strategiske punkter. Punktum!

Da synes jeg du kan opplyse oss uvitnde om hvor disse strategiske punkten er. Da er det mulig at også jeg forstår.

 

..OG at bruker bla. lukker den pent. Dette er akillesen til Beretta. Lukkes den hardt x antall 1000 ganger vil låstappene som går inn i løpet bli slått gradvis lenger inn til de til slutt ikke låser slikkelig..

Det du referer til her er et omstridt tema, og er diskutert på kammeret før. En påstand er at om den ikke får lovt til å falle på plass av seg selv, så går den ikke ordentlig/tilstrekkelig i lås. Hva som eventuelt skjer med mekanismen da vet ikke jeg, men du foreslår jo noe selv... Den "bøyla" som har låsetappene er forresten en av de delene som man vanligvis bytter når hagla blir slitt.

 

BLY; Jeg vet om 2, muligens 3, 682 hvor "øreflippene" er byttet..tell me I`m wrong! Greit med de "øreflippene" btw når hengslene blir slitt, men også her er stikkordet vedlikehold..

Jeg skal ikke fortelle deg at du tar feil, for jeg kjenner ikke til de tilfellene du referer til, men jeg ville heller byttet rundt på "hengselpinnene" om det var de som hadde blitt slitt og ikke "øreflippene"...?

Link to comment
Share on other sites

Måtte sjekke litt nå da vi tydeligvis snakker forbi hverandre her. Det viser seg at vi ikke er oppdatert på modellvariasjonene av 682.

Beretta 682 finnes med 2 låskasseversjoner. Den jeg referer til heter S682 og er kjent som "large frame wide receiver" S682 som er tidligere modell. Denne er som navn tyder noe kraftigere. Så der har vi den!

Link to comment
Share on other sites

Troverdig ?? Feigt å bruke google, ikke sant! Om du må vite har jeg tidl schou ansatt blandt mine kollegaer og denne har jeg seff grilla skikkelig i sakens anledning, men ja, vi måtte en tur ut på google for å dobbeltsjekke. Altså, jeg har aldri vært i tvil om ei 686 pipe skulle passe i min 682. Da må ejektorene ut og en må påregne at pipa kommer til å logre som halen på ei tispe med løpetid.... Og det viste seg riktig nok at det er 2 forskjellige.

Link to comment
Share on other sites

Der falt det en bit på plass i puslespillet, for dette stemmer med oppfatningen jeg hadde inntil episoden jeg beskrev over med bytte av løp mellom modellene. 682-ene jeg hadde med å gjøre da jeg var i bransjen for ~20 års tid siden virket mer "beefy".

Link to comment
Share on other sites

Dere får ha meg unskyldt, for så langt er det eneste jeg klarer å forstå ut fra beskrivelsene dere kommer med at det ene løpssettet er breiere enn det andre på noen 682 modeller???

 

Hva med de "strategiske kontaktflatene" det refereres til, er de egentlig større?? Eller er det bare snakk om en eldre model som var mere klumpete enn sin etterkommer?

Link to comment
Share on other sites

Klumpete er subjektivt, og kommer vel an på øyet som ser. S682 låskassedesignet er videreført i 692. Klumpete er vel ikke det første ordet som slår meg akkurat. Eyecandy spør du meg.

Hvorvidt evt. hvor mye bredere S682 pipa er over kammeret vet jeg ikke. Litt goooogling vil gi svar kanskje. MEN, S682 låskassen er bredere og pipa fyller ut hele støtbunnen på den bredere låskassa, dermed ligger det jo i kortene at den har større kontaktflate mot bla. støtbunn. En skal vel ikke overdrive betydningen av dette, men for en hagle som kanskje skyter over 100 000 skudd og trap med 100 000 åpninger og lukninger med litt tøff bruk så er det ikke uten betydning. Pga bredden på låskassa er også de berømmelige "øreflippene" bredere og har større flate. Disse avlaster hengslene og bidrar til å låse/kile pipa godt fast når låstappene er i selv om hengslene er betydelig slitt. Når hengslene er betydelig slitt vil også "øreflippene" hindre at pipa faller dypere i låskassa ved lukking og styre denne på plass. Dynamikken i et hagleskudd er jo at låskassedelen blir slått bakover, mens pipa vil bevege seg fremover. Hengsler, øreflipper, støtbunn sammen med låstappene sørger for at pipa ligger godt og stabilt i vogga. MEN, jeg tror hvor lenge hagla holder før den må til børsemaker er opp til bruker. Min S682 (bruker den til skeet) er like tight som når den var ny etter ca 10 000 ++ skudd. Topleveren har kanskje krøpet ned 1 mm og thats it! Men så er jeg meget forsiktig mtp hvordan jeg behandler hagla og med vedlikehold. Det er alltid kult når en trapskytter forviller seg ned på skeeten med en skikkelig velbrukt skytemaskin og kanskje byttelåner noen skudd...men, way off topic her så det er vel greit å stoppe der:)

Link to comment
Share on other sites

Nå er det hele 1,5 mm forskjell på de to kassene i bredden over hengslen :wink:

Hvor mye ekstra gods det er i de "vitale delene" stiller jeg meg sterkt tvilende til. Hadde hengslene vært utført med større diameter eller hatt dypere inngrep i løpet kunne jeg kanskje vært med på noe, men.... :wink:

Personlig tror jeg rett og slett forskjell er helt uten betydning for holdbarheten. 682 fikk lettere løpssett når den gikk over til 686/687 mål. Så egentlig er bare den gamle en mere klumpete og tyngere versjon, med hva vet jeg, samme balanse eller bedre?

Link to comment
Share on other sites

Noen få mm utgjør faktisk en betydelig prosent i økning :wink:

Da har du kanskje en god forklaring på hvorfor Beretta når de introduserte 692 (som 682 erstattning) hadde gått tilbake til wide receiver mekanismer? Den er faktisk ganske bred...bredere enn S682.. Toppmodellene DT10 og 11 er enda bredere.. samme balanse eller bedre?

Link to comment
Share on other sites

Svaret på det er ganske enkelt balanse. Jeg tror jeg har sagt det før, men jeg kan presisere.

Det er en allmenn oppfatning at jo mere av vekten en klarer å plassere mellom nevene, jo "bedre/lettere/raskere" blir hagla å bevege. Dette gjelder da spesielt for skeet og kanskje også sporting. Etterhvert som man har blitt i stand til å lage lettere løp og stokker er det naturlig å flytte vekten til midten, som er låsekassa.

Link to comment
Share on other sites

Man kan jo gjøre dette enkelt. BPP du sier du har jobba hos Schou. Da har du vel litt peil på hva slags berettar som har kommet inn på grunn av reklamasjon og grunnen til dette. Har du fått reklamasjoner på grunn av dårlige annlegsflater eller er det rett og slett alle justeringsmulighetene på competition haglene som har gått sunn, eller er det annet? :)

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Man kan jo gjøre dette enkelt. BPP du sier du har jobba hos Schou. Da har du vel litt peil på hva slags berettar som har kommet inn på grunn av reklamasjon og grunnen til dette. Har du fått reklamasjoner på grunn av dårlige annlegsflater eller er det rett og slett alle justeringsmulighetene på competition haglene som har gått sunn, eller er det annet? :)

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Hei Bjarne! Det er kollegaen min som jobbet for Schou. Jeg har jobbet for konkurrent faktisk, men er/ble Beretta tilhenger og solgte heller Beretta enn egen merkevare. For å si det sånn så har jeg tilgode å oppleve "dårlige" Berettaer (Da snakker jeg O/U og side by side haglene deres). Det er særdeles vellagde hagler også når det kommer til tilpassninger. Så no worries der. Reklamasjoner kan jeg knapt nok huske å ha tatt i mot. Et par ubetydelige tilfeller, og jeg husker at jeg hadde en ørliten mistanken om at kunde har vært av det meget teknisk inntresserte slaget som har "ordnet og fixet" ting på egen hånd. Det er uansett børsemakers uttalelse i sånne tilfeller og ikke hva jeg tror.

Link to comment
Share on other sites

Ok:) men kanskje jeg kan spørre deg. På min 686 sp1 sporting, som er 1 år gammel, så begynner levern og gå mot venstre. Er det noe som bør rettes opp i asap? Driver med trapp skyting. Den har gått ca 3000 smell.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen fare ved at top lever går litt over til venstre. Det du kan se litt opp for er når de to låstappene er såpass slitte at de ikke lenger låser pipa godt. Bytt før dette skjer. Smal sak for en dyktig børsemaker :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...