Jump to content

Olje kniv med horn, skoleprosjekt


EvenHJ

Recommended Posts

Hei, har en kniv jeg har laget med horn. Jeg ønsker å behandle kniven slik at den tåler å bli brukt i høstjakta. Jeg er ikke sikker på hvilken type horn kniven har, men utifra formen da jeg fikk hornet, tror jeg det er hjorthorn. Jeg lurer da på hvilken type olje jeg skal bruke. Er et skoleprosjekt men tenker å bruke kniven til jakt når den blir ferdig. Bør ikke være den dyreste oljen da, men samtidig holdbar. Er en blanding av disse grei?: http://www.biltema.no/no/Bygg/Maling-og-Fuging/Rengjoring/Balsamterpentin-361142 og http://www.biltema.no/no/Bygg/Maling-og-Fuging/Olje/Linolje-kokt-36362, eller er denne best?: http://www.biltema.no/no/Bygg/Maling-og-Fuging/Olje/Kinesisk-treolje-363663

 

Har hørt at jeg bør unngå olje på hornet/beinet ettersom det missfarger, men hvordan maskerer jeg beinbitene på kniven min når jeg har flere "lag" med bein/horn?

 

ip03nrfCj

 

 

Hvordan er prosessen med pussing? Er det slik at hele kniven bør være ferdigpusset med 1200 sandpapir før jeg tar på oljen, eller skal man fortsette å pusse etter man har tatt på oljen?

 

Alle innspill takkes for

Hilsen en forvirret elev

Link to comment
Share on other sites

Takk, har nybegynnerflaks i et nøtteskall :lol:

Hva mener du? Mener du at jeg skal jeg droppe maskeringen?

Har forresten fått limt på knivbladet:

pdTeGmTzj

Men hvorfor får jeg disse brune områdene på hornet/beinet?

Kanskje vanskelig å se på bildet, men er et parti på den øverste horn-ringen, nærmest knivbladet, som er litt mørk.

f05vmD3Tj

Fortsatt ingen formeninger om hvilken olje som er best?

Link to comment
Share on other sites

Hei

Kjøp linolje på Biltema, så setter du hele kniven/skaftet over natta eller to netter i ett tomt syletøysglass med linolje . Så tar du kniven opp og pusser denne med 1200 sandpapir og så tørker du av kniven og setter denne til tørk/herding. Om dette er optimalt tror jeg ikke men det funker for meg. Det vil da komme olje på hornet, men det har jeg gjort og kan egentlig ikke se noe problem da de knivene jeg har lager er brukskniver. Synes ikke hornet har fått noe særlig problematisk missfarging.

 

Kast papir og filler med linolje et egnet sted da disse kan selvantenne, kast i ovn og fyr på.

 

Puss kniven med 1200 sandpapir med olje på, altså "våtslip"

 

 

Lillefix

Link to comment
Share on other sites

He, He... Takk Lillefix for inspill,

men var på biltema før i dag og kjøpte kinesisk-treolje, men olje er vel olje... Tok til meg tipset ditt om å la den stå i olje over natta, og ligger nå i boksen:

iph9HS0dj

 

eyciu9Ncj

Håper du har samme type bein/horn som meg, da slipper jeg å våkne til en rosa-malt kniv :lol:

Hvor ofte trenger kniven olje som vedlikehold?

Kun en tur i oljebassenget eller kan jeg kjøre på med bassenget, pusse, bassenget, pusse? Noe poeng å ta flere "strøk"?

Takk igjen, Even

Link to comment
Share on other sites

Du kan sikkert kjøre på flere ganger med oljebad og så pussing, ingen fasit, til du blir lei. Jeg bruker bare å la den stå 1-2 dager, kan sikkert la den stå 1 uke også. La den deretter stå å herde noen dager.

Jeg bruker med gjevne mellomrom når jeg ser at skaftet er slitent og brukt, å olje på nytt og pusse bare for å "shine" opp skaftet.

Jeg lager brukskniver som skal brukes, så da må de av og til vedlikeholdes.

Link to comment
Share on other sites

Har nå fått badet kniven pusset den og tørket den.

Resultatet ble jeg fornøyd med:

Før:p5QRTVkij Etter:eyPHfGUjj

Merket at de mørke områdene kom tydeligere fram i hornet/beinet, men treet fikk mer "liv i seg".

Hadde tenkt til å kun lage kniv, men innser nå at jeg også trenger en slire.

Jeg går utifra at det er vanskelig å finne en fabrikkprodusert slire som passer en hjemmelaget kniv.

Er det noen som vet hvor jeg kan få tak i en lær-bit? (helst i en fysisk butikk pga. tidsmangel.)

Hvor lang tid tar det å lage en helt enkel slire?

Takk, Even

Link to comment
Share on other sites

Tipper jeg ville brukt 1 time på denne kniven, fra jeg fra jeg tok mål på kniven, og så lage en mal i papir, og så merke skinnet med malen, så klippe ut i skinnet. Deretter legge skinnet i vann for å væte dette, og såmerke og stikke ut hullene til søm, så er det bare å sy.

Kanskje 1 time til den er ferdig sydd, deretter tørking, farging og smøre med lærfett.

 

Mener det ligger en bra tråd her på kammeret på laging av slire

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...