Jump to content

M98 McMillan skjefte


Recommended Posts

Hei

 

Er det noen her som har en Mauser med McMillans jaktskjefte på? Jeg vurderer et slikt skjefte, men jeg er usikker på hvor høy kolben er, dvs, jeg er bekymret for at den kanskje er litt lav?

 

På treskjeftet jeg har nå er det kun ørlite klaring mellom bolten og skjefte når bolten er i bakre stilling, dessuten går skjeftet ørlite grann opp i bakkant - det gir rimelig god kinnkontakt. Årsaken til at jeg vurderer å bytte er at jeg ikke er fornøyd med presisjonen og innbiller meg at et laminat eller glassfiberskjefte vil gi bedre presisjon. Slike skjefter tror eg også vil gi større motstand mot treffpunktforadringer ved bruk av skytereim vs. støtte under forskjefte (som å legge an mot en stein eller stubbe - med hånden i mellom selvsagt). I dag får jeg treffpunktforandringer ved å gå fra benk til å skyte med reim selv om jeg har sjekket at reima ikke er stram til festet foran.

 

Forøvrig, er det noen som vet vekta på McM jaktskjeftet?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kikkertmontasjen kan vel ikke påvirkes av anlegget? Det har jeg i det minste aldri sett eller hørt om noen steder.

 

Treffpunktendringene kommer kun når jeg skifter mellom å bruke reim og anlegg mot forskjeftet eller feks. sittende i benk med sandsekk og hånd under.

 

Kanskje beddingen er dårlig, jeg måtte i alle fall trekke til noe jævlig hardt på fremre skrue for å få god presisjon. Nå er det kanskje ikke uvanlig at man på trekke til skikkelig foran på en Mauser, men kanskje det gjør at låskassa ikke ligger riktig til i bakkant?. Slik det er nå må jo kassa ligge i spenn? Jeg har hatt et par skjefter før i laminat hvor jeg ikke måtte dra til så voldsomt for å få presisjonen til å være mer enn god nok.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...