Jump to content

Nybegynner rifle


Nyhobby

Recommended Posts

Tikka t3 er det merke på løpet?

Så med .223 kan man skyte småvilt, men dersom jeg skyter ei kråke med dette kaliberet, hun blir ikke skutt i fillebiter da?

Man varierer kanskje med forskjellige patroner dersom man skal skyte eks: ei kråke eller om man skal skyte en rev.

Og det her med riflestigning eks: 1-12. Det står ikke noe spesifikt om dette på nettsidene. Er dette noe man spør om i butikken.

Hva blir forskjellen dersom jeg skyter eks: en rev med 1-9 og 1-12?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei!

Tikka t3 er merket på våpenet du har sett og mest sannsynlig også merket på løpet hvis det ikke er noe ombygging på gang her! Har selv 223 som jeg har skutt x antall kråker og andre fugler som feks gås(skadefelling). Hvor kula treffer på viltet har mye å si for om det skal bli stor skade eller ikke. Hvis du er uheldig å treffe mye bein, blir som regel skaden større enn hvis du treffer kjøtt. Jeg er ingen expert på dette, men har skutt mye gås med rifle og i alle tilfellene jeg har truffet bein, har gåsa vært ubrukelig til mat. Kråke bruker du vell uansett ikke til noe annet enn skuddpremie ? og da trenger du heller ikke noe mer enn beina? På lette kuler anbefales det raskest mulig stigning for rettest mulig skuddbane. Her kan du lese mer om riflestigning: viewtopic.php?f=14&t=108551

 

Lykke til med kjøp av nytt våpen =)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...