Jump to content

Rifle til jakt


RugerGuy

Recommended Posts

Dette er andre tråen her på kammeret som etterspør kjøpet av en ak-47 type rifle de siste 2ukene. Begge trådene starter av medlemmer som har registrert seg minutter før de skrev innlegget. Jeg liker ikke denne utviklingen. Trenger vi være bekymret?

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke ser mitt innlegg i sammenheng med dagens samfunnsbilde, så kan jeg ikke hjelpe deg. Et våpen er bare et verktøy. Det er snekkern som skaper bekymringen. Det er ikke personlig på noen måte, så ikke ta det sånn.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

@RugerGuy, det er fritt frem å stille spørsmål her inne om alle typer våpen. Men det bør ikke overaske at folk reagerer når det første spørsmålet du stiller som nyregistrert bruker er om jegerprøven gir deg adgang til å kjøpe en Kalashnikov.

Mitt inntrykk ut fra innlegget ditt er at du nok er av den "yngre garde", har lite praktisk erfaring med våpenbehandling og er fascinert av dette våpenet først og fremst pga. utseendet. Det er ingenting galt i det, men vi har et lovverk som skiller mellom ønsker og virkelighet her, og det må selvsagt følges.

Basert på antagelsen min over, her kommer noen tips/råd basert på lang erfaring som jeger, konkurranseskytter i flere disipliner og NJFF-autorisert rifleinstruktør:

- Ta kurset, meld deg inn i en jeger- og fiskerforening og gå på skytebanen og tren på jaktmessig skyteteknikk. Spør og grav om hvilke rifler folk bruker og hvorfor de har valgt dem. Du får nok da klå på og gjerne også prøveskyte litt av hvert og danne deg et grunnlag for å velge et egnet våpen.

- Som generell betraktning og min personlige oppfatning er ikke halvautomater optimale jaktvåpen (men det finnes unntak fra samtlige av ankepunktene jeg kommer med her). De fleste av dem er tunge, dårlig balanse og ergonomi i forhold til jaktmessig skyteteknikk, har dårlig avtrekk, er mindre presise, har dårligere sikring og bråkende ladegrep sammenlignet med manuelt repeterende jaktrifler. Det nærmeste jeg har kommet en god halvautomatisk jaktrifle er Sauer 303. Dere som leser dette må gjerne være uenige, dette er som sagt min oppfatning ut fra mine erfaringer og ikke noen objektiv fasit.

- Typiske militærrifler som AK, AR-15 etc. er glimrende våpen til det de er konstruert for og lignende aktiviteter, f. eks. dynamisk sportsskyting, men på jakt har de klare ulemper. Først og fremst "utvekster" som pistolgrep og lange magasiner som er i veien i tett kratt (du har uansett ikke lov å ha mer enn tre skudd i magasinet på en halvautorifle på jakt) og ofte Picatinnyskinner overalt som henger seg opp i alt de ikke skal henge seg opp i. Spesielt AK-rifler har også horribelt dårlig ergonomi.

- Jeg har ikke tall på hvor mange jegerprøveelever jeg har hatt som har argumentert at "jeg er vant til å bære tungt, det gjør ingenting om riflen veier litt mer", for deretter å kjøpe en Vepr eller en supertacticool sniper-wannabe-rifle etc. Neste sesong kommer de på banen med en lett og førlig jaktrifle... Tunge rifler er helt supert på bøjakt, men ikke i terrenget, og spesielt ikke når du har en lang marsj i ulendt terreng foran deg med et slakt på 80 - 90kg i tillegg til rifle og oppakning...

- Start gjerne med en rimelig rifle med god optikk, og bruk det du sparer på ammunisjon. Nøkkelen til å skyte godt ligger i å trene mye.

- Vil du ha deg en halvautorifle av "militær" type, meld deg inn i en klubb som driver med dynamisk sportsskyting og gå løpet der. Søk på temaet, det finnes mye info om dette her på forumet.

Link to comment
Share on other sites

Hva hadde "folk" tenkt med et jaktlag, uten hund, på 8-10 mann på bålkos/pause med "slike våpen" kledd i grønt og ansiktsmalt for rådyrpostering, i Maridalen?

Ikke godt å si, men det har med "folks" eventuelle fordommer å gjøre. Enhver jeger burde få lov å jakte med det våpen vedkommende føler seg mest fortrolig og skyter best med. Men den muligheten er begrenset av lovverket.

Link to comment
Share on other sites

@rugerguy, med hensyn til AK rifle på jakt, så snakk med de som jakter i familien din, hva de bruker og hvorfor de har valgt det.

Det er også mye å lære i et skytterlag, også om hva slags våpen som er i bruk der.

På jeger kurset vil du få vite mer om jakt, tradisjoner, kultur, anvendelighet og valg av våpen til forskjellige typer jakt.

Mange av folkene her inne tenker ikke på at det våpenet tenåringer kjenner best er AK siden dataspillene og TV nyhetene er fulle av dem, dvs manges eneste kunskap om våpen..

Link to comment
Share on other sites

Takk for rådene :) Skjønner att folk blir skeptisk når jeg tenker over det, men jeg tengte ikke på WASRen som en militær Kalashnikov når jeg skrev inlegget :P Familien min har drevet med jakt i mange år, å nå skal jeg snart bli med for første gang. Det er ikke viktig for meg att det skal være halvauto. Det blir nok en bolt rifle på meg som første våpen :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...