Jump to content

Kronograf-app (Chrono connect)


fat_dog86

Recommended Posts

Noen som har prøvd slike mobilapper som tjener som kronograf? Er laget for bruk med luftgevær, men de kan kanskje funke til grovere skyts også?

 

De måler tidsforskjell mellom munningssmell og innlslag, avstand og kuleinfo taster man på forhånd inn i appen, så regner den ut hastigheten på det. Ser for meg så lenge ikke munningssmellen blir så høy evt tlf kan ta skade av det, og en får høy nok lyd av innslaget, så kan det funke på grovkaliber også. Må kanskje øke skyteavstand sånn at de da blir noe lettere å separere også.

 

Har sett tester på youtube, hvor folk har skutt over vanlig krofongraf, med tlf synlig ved siden av, og feilmarginen var absolutt levelig med.

 

http://www.chronoconnect.com/mobile.html

Link to comment
Share on other sites

Har lastet ned demoen. Går i alle fall an å legge inn verdier der som teoretisk kan fungere. Skal teste noen ladninger med pistolkuler i 35 Whelen i morra. Skal prøve å kjøre appen da! Har dog ikke noen vanlig kronograf å kjøre sammenligning med, men skal få lånt meg det om det viser seg jeg klarer å få fram noen verdier.

Link to comment
Share on other sites

For de som kjører Linux:

http://www.chronoconnect.com/?page=linux

 

Fattig manns løsning:

 

Det burde gå å koble inn en råttbillig hodetelefon med mikrofon til NOK 17 og gjøre ett opptak av lyd og måle tidsforbruket.

Da blir det lettere å eliminere eventuelle ekko og da blir det lettere å bruke en klaptop innendørs.

Det krever jo at man vet avstanden men det pleier man å vite innendørs.

Det forutsetter selvsagt at du finner ett program som viser tidsforløp.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Har lest litt mer av andres erfaringer på utenlandske forum. Virker som det de fleste sliter med er for lav munningssmell ved bruk av luftgevær med demper, så lenge de bruker stål til kulefanger.

 

Det vekker håp om at pulverrifle MED demper kan fungere godt. Særlig når appen kan kalkulere med mikken plassert flere meter ut til side for munninga. Skal prøve først med kuleinnslag i jordvold og se om det gir nok lyd tilbake, hvis ikke må jeg finne noe metall. Verste fall rigge opp stålgongen :-D

 

Håper på greiere vær i morra!

 

EDIT:

Skjøt prøveladninger i dag, men tlf ble igjen i feil bukse inne...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...