Jump to content

Hjort påkjørt


jegerak

Recommended Posts

I dag var jeg med min far som har strihåret Dach som er godkjent ettersøks hund på ettersøk etter en hjort som var blitt påkjørt. Pappa står også som viltansvarlig i Nordhordland, og for støtt og stadig tlf fra politiet ang påkjørsel av hjort.

 

Beskjeden vi fikk var at hjorten mest sannsynlig var ei kolle, og at hjorten var blitt treffet i bakfoten/føttene. Vi ankom stedet, og begynnte å leite etter blod,hår, etc. Etter mye om og mên så fant vi endelig noe hår. Hunden tok sporet raskt, og følgte sporet inn i skogen. Etter ca 50 meter fant vi første blodflekk. Ikke stor, men vi var ivertfall då sikker på at vi fulgte riktig dyr. Etter ca 4-500 meter begynnte hunden å bli veldig ivrig, og min far ba meg gå litt ut på siden der det var litt bedre utsikt over myren/skogholtet. Plutslig så stakk kollo ut fra buskene, og jeg fikk gitt ho et skudd. Var i fart, og skuddet var ikke perfekt. Men det stod veldigt lavt i bogen, og hjorten kom seg ikke videre. Fekk et hodeskudd tilslutt.

 

Et perfekt ettersøk, og var hundens nr 145 ettersøk.

 

Venstre bakfot på hjorten var knekt tvers av, hang bare i skinnet igjen. Hjorten hadde nok overlevd, men den ville hatt det fryktelig vondt.

 

 

 

268223.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...