Kjøpt brukt Browning BPS.

kongle

Kjøpt en Browning BPS 12/76 jeg fant på Finn. Fin pumphagle for en som skyter links. Dette er tenkt som post/reserve/uværs hagla. Har ikke sett mange av disse før i Norge. Hadde en søknad liggende så det ble et impuls kjøp på Finn ut fra bilder. Fikk hagla i posten i dag. Har ikke erfaring fra annet enn brytehagler, så vi får se om den blir værende i garderoben fremover.

BPS på Browning sine nettsider:

http://www.browning.com/products/catalo ... 12&tid=211" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Dette står på hagla Browning BPS Field Hunter 12:

Browning BPS 30 inch barrel.

Barrel:

BPS- * Special steel 12g 2 3/4 (70mm) 3 (76mm) cartridges Field model.

Browning arms company Morgan Utah and Montreal PQ.

Made in japan

Løpets underside står det S og R hva betyr dette?

Samt trykkmerking på "kassa" og løpet. Skal poste bilder.

Datering utfra Browning:

http://www.browning.com/customerservice ... .asp?id=25" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Serienummer= XXXXXPM152

XXXXX=Nummer

PM=Tall for produksjonsår=80=1980

Modelbetegnelse er tallet 152=Field Hunter?

Hagla er markert med * på løpet som betyr full fast trangboring og 30 tommers løp fra fabrikk. Ble litt overrasket da jeg fikk hagla i posten i dag da løpet viste seg å være kappet og utsiftbar choke var satt inn.

Løpet er nå bare 50 cm og choken er med 4 hakk=improved cylinder (mener jeg). Var forøvrig ikke med noen chokenøkkel. I tillegg var det satt på magasinforlenger av forrige eier slik at magasinet og løpet nesten er like lange.

I tillegg har hagla ventilert skinne.Så jeg lurer derfor på om det har vært en trap-modell som har blitt kappet og åpnet choken til jaktbruk.

Lurer derfor på følgende:

Om jeg har skjønt/datert feil år, modell osv. Kom gjerne med innspill de som har mer greie på dette enn meg.

Hvordan er det med denne hagla og stål, type leirdue. Men også jaktpatroner med stål og tungsten? I og med det er ganske åpen choke?

Browning sitt svar på dette:

http://www.browning.com/customerservice ... asp?id=128" target="_blank

Er en veldig kort hagle, så ser at "svingen" kan bli en utfordring på fluktskudd, men børse passer meg bra og er raskt oppe ved skuldra. Mister hagleskura fart ved at løpet er kortet ned? Hva med skuddbilde?

Mvh

Fjøra

Edited by Guest

Har lest meg litt opp og funnet ut følgende:

Hagla

Er fra 1980 (PM) og er en Hunter (152) med opprinnelig 30 tommers løp og full choke.

S og R betyr at man kan stille som til S=singleshot eller R=repeat. Dvs at magasinet sperres når "bryteren" er vridd på S. Fint på trap eller hvis man skal krysse bekk osv uten å tømme magasinet.

R=repetere=fungerer som en vanlig pumpehagle ved at nytt skudd kan pumpes inn i kammeret fra magasinet når et skudd er avfyrt.

Fra amerikansk forum:

here might not be anything wrong with the shotgun. That is the magazine cutoff switch. When in the 'S' position, the gun functions like a single shot, and any shells in the magazine tube are effectively blocked from cycling. This allows you to change the load in the chamber, without having to cycle through all the shells in the magazine. When in the 'R' position, the gun functions as a repeater (normal pump shotgun), and any shells in the magazine tube will cycle through the gun as the forend and/or release are worked.

Knowing that, are you still having trouble with the magazine functioning correctly?

ctually the previous poster is incorrect. You can drop in one shell and close the gun. You just have to invert the gun, move the forend ahead about 1/4 inch and that causes the twin shell carriers to "drop'. You can then drop in your shell and move the forend the rest of the way forward to close the action.

The BPS is a fine, fun gun for skeet and all target sports. You may want to move to an Over and Under if you get serious about competing.

I would love to know what the purpose of this ring."

Single shot or Repeat. It will enable you to change the shell in the chamber or open the action for crossing a fence without emptying the magazine. It was later discontinued.

agine that it was discontinued because of excessive calls and guns being sent back because the gun "wouldn't work right". It's hard enough to teach the average person how a gun operates in one mode, but to expect them to know two different modes of operation just blows their mind. So, in order to keep it simple and cut down on service calls, Browning discontinued it. Of course, if you know how to operate a BPS, you can accomplish the same thing with no more effort. Just leave the magazine one shell short of being full. Then if you want a slug (or whatever) in the chamber, just stuff the slug into the magazine, hit the bolt release button, and pump the birdshot shell out of the chamber and the slug into the chamber all in one stroke. EASY.

am a newbie to BPS shotguns and I just purchased a BPS Trap edition, 12 Ga., 30" barrel (mfg in 1983). I found the "S" Single shot was helpful for true single shot loading, i.e. for trap. With the action opened, it positions the carrier to allow a single shot to be loaded easily into the chamber. The same effect can be achieved in the "R" Repeat position if, with action opened, I move the forarm slightly forward to similarly position the carrier for chamber loading.