Jump to content

Colt mod 80 gold cup contra Ruger 1911 .45acp


Lakman

Recommended Posts

Rugern har ikke "safety plunger" slik som det er på "series 80" 1911'er.Den er derfor mer lik "series 70" om jeg har forstått det riktig. Dette resulterer vel i at det er lettere å få greit avtrekk da man slipper å deaktivere denne sikringen med avtrekket hver gang. At den ikke har denne sikkerhetsmekanismen er derfor en fordel for oss da vi ikke har bruk for den da vi ikke har lov å bære ladd våpen på oss uansett. Da trengs ikke dette, med mindre vi slipper den ned etter "lading" på felt...... og så slapp i fisken bør man ikke være om man skal skyte 45!

Link to comment
Share on other sites

Series 80 Colt er laget før CNC. Den er også laget i en periode da Colt prøvde å spare penger. Problemet var at Colt sin fremstillingsmetode krevde tid og håndlag, og da tiden ble kortet inn ble resultatet deretter.

 

Jeg eide en, og det var den første pistolen jeg kjøpte, men den var langt fra noe prakteksemplar. Tilpasningen mellom metalldelene bar preg av hastverk, og det eneste den gikk nogelunde med var 200grains WC. Den krevede en tur til børsemaker, og det var et våpen som kostet rundt 7K i 1993.

 

Hvis du må ha "god" gammel Colt, så kjøp en Series 70. Gjerne Gold Cup. Da er stålet relativt hardt, toleransene gode og presisjonspotensialet til stede. Deretter kjøper du deg nye magasiner fra f.eks Wilson.

 

Ulempen er at dersom du legger en moderne 1911 ved siden av en av disse relikviene, så vil du se at den har bedre passform. Ingen assymmetri på deler fordi en Coltmedarbeider har brukt fil og øyemål på den.

 

Overflatefinish kan være av en annen verden på gamle våpen, så der er de bedre. Gitt at tidligere eier ikke har slurvet med vedlikehold. Dette gjelder dog series 70. Selv Series 80 "Enhanced" (Fabrikkmontert beavertail + skrå "Gold Cup"-type serratering på sleide.) mangler mye i forhold til CNC-utgavene. "Enhanced" var mer et kosmetisk fashionstatement enn en reell kvalitetsøkning.

 

Ruger bruker "Investment Casting", en svært presis metode (våpen utgjør en mindre del av det Ruger gjør på denne fabrikken.). Dette kan gjøre en speilfisnish umulig, men alt annet er like bra som om våpenet hadde vært laget av smidde deler. Selv S&W har begynt å bruke støpte deler (MIM=Metal Injection Mold, altså metall som sprøytes inn i støpeformer.).

 

Jeg kunne ønsket at Ruger leverte våpenet med justerbare sikter. Man får justerbart sikte fra LPA som passer til Novak Cut http://www.midwayusa.com/product/721189/springfield-armory-adjustable-rear-sight-1911-novak-cut-steel-blue?cm_vc=ProductFinding 721189.jpg, men man kan ikke montere Bo-Mar-type uten at det må legges til metall, og da blir det dyrt.

 

Hvis jeg hadde vært i markedet etter 1911A1, så hadde jeg sett på Springfield Armory eller Kimber med justerbare sikter. Jeg kan ikke fordra faste sikter...

 

Sig Sauer og Smith & Wesson lager også 1911'r som skyter godt og gir stor eierglede. STI Spartan er også et flott våpen.

 

Mitt subjektive svar er: Ikke kjøp Series 80.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...