Jump to content

Kikkertsikte til småviltjakt


Peacemaker

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har litt vansker med å velge kikkertsikte nå. Sikte skal trolig sitte på en CZ 455 i 22 WMR, og det skal brukes på skogsfugljakt med skjellende hund, revejakt - lokking- og åtejakt, samt annen jakt på kråkefugl. Jeg ser etter et sikte med 14 eller 16x forstørring, og ikke alt for høy vekt. Rifla er jo ikke spesielt tung og stor. Prisen burde helst være under 5000, men det kan strekkes noe.

 

Jeg har egentlig landet litt på Vortex Viper HS 4-16x44, men er litt usikker på om den blir for topptung på CZ 455? For ellers prater jo folk veldig godt om den.

 

Kom gjerne med tips, erfaringer og andre tanker om kikkerter som passer innenfor mine kriterier.

 

 

Helge

Link to comment
Share on other sites

Tror jaggu jeg ville sett meg om etter et brukt sikte ala Zeiss Classic, Kahles C eller lignende i 2,5-10x50. Vil anta disse er betydelig bedre på åtejakt, som gjerne foregår i skumring. Disse er såpass bra at man knapt trenger opplyst retikkel (eller opplyst åte for den saks skyld) og kan fås ned rundt 5 000,-. Jeg solgte en Classic for ett år siden, som nytt, til 4 000,- feks. Disse to er også ganske kompakte og ikke for tunge, selv om de ser litt tunge ut med 30 mm rør og større objektiv (men de er ikke så lange, ca 33 cm). De har også bra synsfelt på lav forstørring, slik at det er lettere å finne igjen blinken om den beveger seg ganske nært, noe som fort kan skje på lokkejakt. 10x maksforstørring med såpass god optikk gir et utrolig klart bilde til langt utover 200 meter og, og da er man vel i grenseland med .22 Wmr og effektiv rekkevidde?

 

En ting man kan tenke på er også et sikte med fast forstørring. Jeg hadde en Zeiss Classic Diatal 7x50 med opplyst kors. Genialt til det meste unntatt nært hold. Null problem ut til 200 meter i hvert fall (fant en tiur på over det holdet). Ulempen er synsfeltet, som er ca 5,5 meter på 100 meters hold. Da kan det fort bli litt leting etter målet når det er nært. Feks måtte jeg jobbe litt for raskt å finne en bever på ca 25 meters hold. Solgte det og satte på en Zeiss Classic 3-12x56 med ASV og lys, på en Brno Fox. Da snakker vi litt topptungt i følge mange...

 

Topptungt er noe du selv finner ut. Et stort og tungt sikte vil kunne påvirke balansen i våpenet, men det er da vel en smakssak. En .22 Wmr-rifle er jo like stor/lang som en elgrifle? I følge Schou våpen veier en CZ455 American 2,8 kilo. En Tikka T3 Lite i .30-06, feks, veier også 2,8 kilo. Få snakker om topptungt når de slenger på en diger 3-12x56 da. ;-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...