Jump to content

Årets siste


sako.

Recommended Posts

Da var årets siste kniv ferdig. Har holdt på med denne litt til og fra en stund i påvente av ny slipemaskin. Den kom i hus på julaften, så nå kan jeg slipe rette vinkler.

Første gang jeg lager kniv med plater av elg gevir, og med messing bolster. Ble sånn passe fornøyd med resultatet, jeg var litt dum og boret hull til fangsnor tidlig i prosessen. Underveis har jeg slipt platene tynnere enn opprinnelig, og da ble det litt skjevheter som gjør at det spriker litt i liminga. Men det får jeg leve med.

Stålet er som vanlig RWL-34 fra Ingemar Nordell, elg geviret fikk jeg av Magnus Huge i elgjakta, en femtagger han felte. Messing bolster og fangsnor pin. Slire i 2,8mm shaftlær, med dobbelt lær i eggbeskytter.

 

2rwnn9u.jpg

 

2h3279x.jpg

 

2583ww7.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hoi Sako!

 

Alle tiders arbeid dette!

 

Jeg er nybegynner her inne, og har lagd en kniv med en liten fingerstopper, slik du har på denne kniven her.

Har du noen tips angående slire? Ser du har sydd helt opp, Men sitter den godt da? Og hvor mye plass beregner du fra fingerstoppen og oppover?

 

 

Mvh Bård

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kniven sitter mer enn godt nok, man former læret til skaftet. Det skal ikke så mye til for at kniven sitter, særlig ikke når slira har hlt og fast oppheng. Blir ikke mye bevegelse slik at kniven kan falle ut. Jeg har samme avstand til sømmen fra fingerstopper og opp til toppen av slira / sømmen. Hvis ikke blir det leit å få ut kniven.

 

Knut

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...