Jump to content

Riktig start ved hjemme lading...


John H

Recommended Posts

Har en tråd innpå her om hylsepriser men valgte en ny en for og få dette litt mere korrekt.

Sitter og leser Ladeboken for ente gang her no og ting begynner sakte men sikkert og sige inn... :?

Satt jo og hadde mega lyst på en Dillon 550.. Men leser i ladeboken at ferske/nye ladere bør begynne

med en enkel og solid O-presse for og lære seg hele prosessen bedre enn bare plystre i gang med en progresiv presse.

Har ikke noe hastverk så for meg er nok lærdommen viktigst, ikke antall hylser i timen...enda..

Ønsker messt mulig lærdom..så kommer tempoet senere..

Hva mener dere om dette?

 

 

Cheeeeers

 

John

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at du skal følge ladeboken til du har ladd og skutt et par-tre tusen skudd. Da har du antagelig fått erfaring nok til å gjøre deg opp egne meninger, og da kommer du ihvertfall til å følge ladeboken. Og du kommer veldig langt med enkeltstasjonspresse. Selv lader jeg et par tusen skudd i året, og bruker utelukkende enkeltstasjons "O"-presse. Når det gjelder merke, så har jeg prøvd både billig og dyrt, og funnet at det aller billigste (Lee Challenger) ikke holder mål etter mine standarder. Litt høyere opp i kvalitet er i mine øyne lurt. Lee Classic Cast, derimot, er jeg veldig fornøyd med.

 

Men altså: Les og følg ladeboken, så lever du trygt og lenge :wink:.

 

Og: Bruk søkefunksjonen.

Link to comment
Share on other sites

Satt akkurat og så på Lee Classic Cast og Lee Breech Lock Challenger kit på Hjemmelading.no faktisk.. :lol:

Får prøve og huske og ringe han i morgen.. Og få han til og hjelpe meg litt på vei.

Har lest mye positivt om han her!

 

PS: Beklager visst eg glemmer "søk" funksjonen av og til.. :(

 

 

Cheeeeers!

 

John

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

For meg var valget veldig enkelt. Ei rimelig enstasjons presse. Da kan man sitte å kose seg lengre om kveldene. Man har sikkert det ikke så travelt når man er helt fersk at man må pøse ut 500-600 ferdige patroner i timen. Man vil helst sette seg inn i hele prosessen, veie hver kruttladning for å være på den sikre siden (Ja, jeg hver kruttdose på jaktammunisjon, og hver 5. dose på treningsammunisjon...) Ihvertfall var jeg veldig forsiktig da jeg begynte, ikke det at jeg er uforsiktig nå, men jeg har fått mye mere erfaring av å bruke lang tid på ladingen. Derfor vil jeg råde deg til å kjøpe ei en-stasjons presse for man bør få satt seg skikkelig inn i alt. Når man etterhvert begynner å få erfaring og kan prosessen inn-og-ut kan man gå over til mere avanserte presser.. Det var mitt råd :D Håper du finner denne hobbyen interessant og gleder deg over hver patron du lader :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...