Jump to content

Kruttvalg .223


B686SP

Recommended Posts

Hei. Jeg skal snart ta fatt i .223 ladinga, og er litt usikker på hva som vil være det mest fornuftige krutvalget. Jeg vil gjerne holde meg til en kruttype. Kulene som skal lades, er 40 grs varmageddon,

Og opp til 55 grs fmj (muligens sp senere hvis behovet melder seg). Jeg er ute etter mest hastighet på varmintvarianten, og lavest mulig på fmj/sp. Hvis tankegangen min om et krutt til begge er umulig, vil den saktere hastigheten prioriteres. Hva er mine alternativer? Børsa er en kombi med 60 cm pipe og 1-12 snurr. På forhånd, takk for svar.

Mvh Mats

Link to comment
Share on other sites

23gr til 23,5gr n200 på 52-55grs kuler bruker jeg mest. Noe kortere pipe, 900ms hvis jeg ikke husker helt feil. På ttsx 50grs 20,3. Fire forskjellige kule typer samler da innafor ei 20krone på 120 meter i howaen. Ellers bruker jeg cfe223, xbr8082 og div annet. Men Norma 200 har blitt en gammel traver. Bruker varmageddon 55grs til alt fra and til bever. Flott og presis kule. Selv som matkule hvis en plasserer den høyt i ryggen eller overgang lår/buk på fugl. Sjelden gjennomskyting på rev og grevling før en passerer 180/200 meter. Strålende fornøyd så langt med 24 rev og 38 grevling.

Link to comment
Share on other sites

Brukte stort sett N530 til lettere kuler enn 55gr og Norma 11 til tyngre før, nå i dag foretrekker jeg Hodgdon Benchmark til lettere kuler og CFE223 til tyngre, men Norma 11 funker fremdeles bra - og jeg har mye av det ;-) N133 er også et bra krutt til 223, men holde en knapp på N530 til 223 og VV krutt, det er meg da ;-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...