Jump to content

Finnes lette helmantel til 223 ?


Øyvind Johansen

Recommended Posts

Har ei rifle med 14:1 riflestigning som ikke takler kuler på over 50 grs. Finner ingen helmantelkuler som er lettere enn 55 grs, noen som vet hva som finnes??

 

Og er det noen som vet om det finnes ekspanderende kuler på max 50 grs. som er egnet for rådyrjakt?? Har ikke tiltenkt å bruke den til annet enn rev og fugl, men kjekt å vite i tilfelle.

 

Samler veldig godt med 40-50 grs kuler, får ofte 3 skudds serier på 8-12 mm. Men må lade opp mot max og minst mulig friflukt.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Barnes har 45grs TSX FB som burde kunne stabilisere i 1:14. Denne bør vel være bra til rådyr. Rhino har også ei 50 grs SP, Solid Shank.

 

S&B har 45grs FMJ, men denne er nok laget for 22 Hornet hastigheter så jeg vet ikke helt hvordan den oppfører seg i +950 ms.

 

Hjemmelading.no selger alle kulene.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Sleit med samme problem som deg, men så testa jeg Oryx fabrikkladd. Den er riktignok 55 grs, men gikk veldig bra i min gamle finske frøken. Får den ikke til å gå når jeg lader sjøl. Hmmmm .....

Bruker i dag Rhino 50 grs til rådyr og det funker greit, men ikke mer. Den kula er hard, virker det som. Går nok over til Oryx bare noe mer av "ammolageret" blir borte.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...