Jump to content

Ønsker tips for å prege en "sofahund" til jakt.


jmosbakk

Recommended Posts

Sofahund ja, vel, i utgangspunktet ihvertfall.

Det er snakk om en 17 mnd gammel Dansk-Svensk Gårdshund.

Han er vel i utgangspunktet avlet for utstilling, men det blir ikke aktuelt å delta på.

 

Dette er da min mest trofaste kompis. Han er med på absolutt alt og er ikke redd for noe som helst.

Siden første gang han så et rådyr, ved 8mnd alder, har jeg sett at det bor noe i han.

Tanken var aldri å bruke han til jakt, men siden jeg er jeger og bikkja storkoser seg i skogen så hvorfor ikke.

 

Til nå så har det ikke vært all verden av fokusert trening. Forrige vinter synes jeg han var for ung så ville ikke gjøre noe aktivt med å trigge instinktet i frykt for å få en idiot.

I sommer så har vi vært noen ganger og luktet litt på en rev i bur. Dette var skikkelig moro og det ble gjort et iherdig forsøk på å bryte opp buret for å få tak i reven.

Jeg merket straks at han ble hardere mot katter og han utvidet territoriet sitt her hjemme.

Etter tre møter med reven merket jeg markant forandring i personlighet.

Han har gått til angrep på katta (som egentlig er "kompis"), han drar til skogs uten å si fra (tidligere så var han alltid innom for å få en klapp før han dro ut) og han går mye mer med nesa i bakken når vi er i skogen.

 

For litt siden så fikk jeg skutt et rådyr. Da var han ikke med, men han var særdeles ivrig under flåinga.

Skinnet har jeg tatt vare på og har dratt det etter meg for å teste litt reaksjon.

Det virker som han er mye mer aggressiv mot dette enn hva han er med vanlige leker. Hvorvidt dette er tilfelle er litt usikkert enda da forskning fortsatt pågår.

Han har også loset såvidt på noen reinsdyr og hjort, men kun når han har sett de.

 

Han har nå fått seg sitt eget T5-bånd og sitt eget "dekken-godt-synlig". Bortskjemt er han i alle fall....

 

Så nå lurer jeg på, hvor bør veien gå videre?

Hunden er 40cm i mankehøyde, 12kg ren muskel, kjapp som juling og tilsynelatende fryktløs.

Hva han jager er ikke så nøye, det viktigste er at han koser seg og at vi kan jakte litt sammen.

Foreløpig plan er å ta med seg en stol i skogen, sette seg ned og la hunden gjøre hva han vil noen timer. Dette i håp om at han skal dra ut for å søke.

Jeg skal også fortsette med å trigge han på den reven som jeg nevnte.

 

Jeg har forstått det slik at hunder uten fremavlet talent som regel betyr mer jobb for å få til, men jeg øyner jo et håp når jeg ser reaksjonene til hunden samt at jeg kjenner forhistorien. (Skånsk terrier)

 

Alle tips mottas med stor takknemlighet.

 

 

Sendt fra et halvspist eple.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...