Jump to content

Ladekurs eller andre tips


Andyy

Recommended Posts

Hei.

 

Fattern kjøpte seg nylig en Dillon 550 presse som det fulgte med alt utstyr for å lade 9mm. Han skal kun lade jakt ammo så jeg kan låne den stort sett når jeg vil. Er det noe kurs som er til å anbefale eller holder det å lese meg frem/se videoer til jeg føler meg komfortabel til å starte. Har sett ett par instruksjons videoer på youtube, men er litt usikker på om det holder. Aner ikke hva slags hylser, kuler, tennhetter, mengde med krutt jeg skal bruke osv. Bare trenger en liten pekepinne på hvordan jeg skal gå videre frem :)

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Du trenger å lese ladeboken.

 

Nyeste utgave kan kjøpes her: http://www.jaktdepotet.no/display.aspx? ... rodid=6292

 

Litt eldre utgave kan leses gratis her: http://www.nb.no/nbsok/nb/6132429550e61 ... ?index=0#0

 

Prinsippene er stort sett de samme, men noe oppdaterte ladedata i den nyeste.

 

Er du usikker på noe så bruk sunn fornuft, sjekk opp fakta før du gjør noe dumt.

 

Det absolutt viktigste er det som går på sikkerhet, bla:

 

-Ha alltid kontroll på hylselengden din, ikke overskrid max.

-1mm eller mer friflukt er en grei regel til man får litt erfaring.

-Nøye kontroll på mengde krutt du putter i hver patron, samt riktig krutt ift publiserte ladedata.

-Start alltid godt under max.

-Les gjennom ladeboka, spessielt delen om sikkerhet.

 

Ladedata finnes på bla:

 

www.hodgdon.com

www.norma.cc

http://www.vihtavuori.com/en/reloading- ... -data.html

Ladeboken

 

Lykke til, ikke noe hokus pokus dette...

Link to comment
Share on other sites

I forhold til teknikk og rutiner er den helt grei - det har ikke endret seg nevneverdig. Oppdaterte ladedata finner du på nettsidene til leverandørene av krutt og kuler.

Så les deg skikkelig opp på hva som foregår og hvordan og ikke vær redd for å poste spørsmål her på forumet. Det er bedre å stille et begynnerspørsmål enn å ta sjanser med hjemmelading.

Link to comment
Share on other sites

Rådet om å lese Ladeboken fra perm til perm vil du se ofte.

Det er et råd jeg fulgte selv for noen år siden da jeg startet med dette, og angrer ikke på det.

For min del kjøpte jeg også "The ABC's of Reloading",

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=6458690&rom=MP

som jeg synes er et veldig bra supplement. Bedre og flere illustrasjoner, og enkelte emner er bedre forklart enn Ladeboka, IMHO.

 

Youtube har naturligvis fordelen med at du ser alt live, men det er ikke alle amerikanske luringer i garasjen som er de beste kildene, så vær kritisk.

 

Til å begynne med: det er vanskelig, men kvel fristelsen med å lade med alle fire stasjonene samtidig!

Du vil se at pistolkapittelet i Ladeboka sterkt anbefaler å kjøpe en én-stasjonspresse først før du i det hele tatt vurderer progressiv (som du har nå). Men det trenger ikke være så dramatisk.

Jeg har gått gradene fra en-stasjons til progressiv, via karusell, og vil anbefale følgende:

 

På en progressiv presse, start med én hylse og la den vandre gjennom hele syklusen alene slik at du i ro og mak forstår hvordan den enkelte stasjon (die) fungerer, og har mulighet å hente deg inn hvis du f.eks. glemmer å fylle krutt, ikke får satt tennhetta skikkelig osv osv.

Gjør det slik over flere ladeøkter.

Deretter øk gradvis til du er fortrolig med prosessene, og er i stand til å skille på hva som føles normalt og når noe unormalt inntreffer. Her er det mye på "fingerspitzgefühlen".

På en Dillon vil settedybden på kula variere mellom én-stasjons operasjon og når alle diene er aktivert, men dette er en liten pris å betale (krever bare en liten justering i etterkant).

Som nybegynner skjønte du kanskje ikke det siste, men send en PM dersom det er aktuelt. ;)

 

Og ikke minst: jobb uforstyrret! Kanaliser ut din indre autist og jobb i faste operasjoner. Fortsatt tar jeg meg i å f.eks. gripe etter telefonen når en SMS tikker inn, og etterpå blir jeg usikker på hvor jeg var i syklusen. "Satte jeg tennhetta før jeg ble distrahert?" Er jeg sikker på at det er krutt i den hylsa som det nå står en kule i?"

 

Lykke til. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...