Jump to content

Nickel kikkertsikte igjen...


ko-stens

Recommended Posts

Holdt på å kjøpe meg en Nickel 3-12x56 for noen måneder siden, men endte med en Zeiss Classic.

 

Classic'en er solgt, og jeg lurer på om ikke Zeiss Victory'en jeg har skal forlate elgrifla til fordel for et sikte med 1,5-6x42. Føler det er mer riktig til bruken der. Victory'en er 2,5-10x50 med lys og passer nok bedre på Sako Vixen'en til revejakt og lignende.

 

Har kommet over en Nickel Supra 1,5-6x42, men lurer litt her. Trodde Nickel var G. Nickel (altså Gerhardt Nickel). Denne her står det B. Nickel på. Regner med at det kanskje kan være det samme og at det ikke er Gerhardt sin kinesiske halvbror fra Shanghai...

 

Noen som kan si litt om det? Har sett på hjemmesiden til Nickel, men finner ikke ut noe om historikk i grunn.

 

bilde her:

20141106_121538_zpseb5274a8.jpg

 

Kan nok sende epost til Nickel, men kan jo høre her først. :-)

 

Hva kan en sammenligne dette siktet med? Noen sier Zeiss Victory, andre sier Zeiss Classic. (Liker å holde meg til Zeiss-sammenligninger da jeg kjenner litt til dem).

 

Førsteinntrykket, selv om det nok ikke ble laget for en uke siden, er at det ser veldig lovende ut. Klar og skarp ut i kantene og svært god i motlys, og ikke så fremtredende dorull på laveste forstørring, som jeg har syntes om et par andre merker. Nå har jeg ikke disse for hånda, så inntrykket kan være feil. Men umiddelbart føler jeg det er et godt sikte. Om det er i Zeiss Victory/Swarovski-klasse spørs vel, men det kan funke, og jeg får det billigere enn et gammelt et fra de "to store".

 

Dioptriringen kunne vært fastere og kan lett ujustere seg under jakt. Eieren har rett og slett brukt tape for at det ikke skal flytte seg. Ellers er det noen bruksmerker her og der. Linsene ser greie ut.

 

Hvordan er service og oppfølging på Nickel-sikter? Nå vet jeg jo ikke alder, men det spiller vel ikke så stor rolle.

Link to comment
Share on other sites

Trodde Nickel var G. Nickel (altså Gerhardt Nickel). Denne her står det B. Nickel på. Regner med at det kanskje kan være det samme og at det ikke er Gerhardt sin kinesiske halvbror fra Shanghai...

 

Noen som kan si litt om det? Har sett på hjemmesiden til Nickel, men finner ikke ut noe om historikk i grunn.

Svaret ligger på nettsidene, under Contact us.
Nickel is a registered trade mark of J. E. Gerhardt GmbH & Co. KG.

Varemerket Nickel er altså kjøpt opp av Gerhardt - Gerhardt er IKKE fornavnet til Herr Nickel.

 

...Og forøvrig, Nickel-siktene står ikke tilbake for Zeiss og Swarovski i optisk ytelse, men de har så liten produksjon og er så lite tilgjengelige at folk flest ikke har hørt om dem.

Link to comment
Share on other sites

Takker og bukker. Greit med en liten oppklaring her. Hadde som sagt tenkt å sende epost til Nickel om det, men sjekke om det var noe kjapt svar her først. Er for øvrig ellers usikker på om dette siktet, som kanskje er femten år gammelt eller så, er noe av det samme som i dag, slik Zeiss Victory var i sin tid, fra Diavari V til det gikk ut som Victory ca 2012 eller noe der omkring, da HT kom og erstattet det.

 

Får sende av gårde en epost. :-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil bare støtte det @Highpower har sagt angående Nickel. Nickel har alltid hatt gode rykte, samme har det vært med Hertel & Reuss. De to har ved siden av S & B vært Zeiss' største konkurrenter i det gamle Vest - tyskland, og det med god grunn. Det er rimelig sikkert at du ikke gjør noe feil å handle dette siktet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...