Jump to content

Spørsmål om 8 x 58 1/2 SS


Traps

Recommended Posts

I en bok jeg har står den nevnt:

8x58 Sauer & Sohn, 8x58R Express, 8x58 1/2 Sauer & Sohn. hylselengde 58,3 mm. Kulediameter 8,1- 8,2 mm. Kraven ® 12,7 mm.

En tysk patron, årstall er nevnt ca.1880 - 1900, patronen har vært i 1/1 produksjon. Det er nok en opprinnelig svartkruttpatron som en tidligere 9,3x72 og benyttet til et kombivåpen.

Senere ble nok denne også ladd med røksvakt krutt. I førsten hvor disse ble ladd med svartkrutt var det vanlig med blykuler. Det er også nevnt enkelskuddrifler.

På hylsebunnen din ser det ut som to esser, SS, trolig for Sauer & Sohn.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar, fant igjen tre patroner og fire hylser i sagflisa på loftet her, kansje

noe som ble gjemt unna der under krigen.....vet det var noe bråk angående våpen her da.

Det lille jeg har funnet ut, så tror jeg at SS = Sauer & Sohn er riktig, og N muligens for Nuremberg?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en nesten tilsvarende historie.

En gård jeg har tilhørighet til hadde en Hagens sideliggerbørse, kal.12 hagle og 9,3x72 rifle. Børsa hadde utenpåliggende haner, den forsvant i et arveoppgjør. Denne børsa ble brukt under krigen på tjuvjakt på elg. Børsa ble utlånt til forskjellige gårder under krigen som hadde en slags fellesjakt på elg for matauke. Det var støpetang for blykula til denne rifla som aldri ble ladet med annet enn svartkrutt. Som mange andre børser fra den tiden var den ikke registrert og ble gjemt unna tyskerne. Vi har støpetanga liggende et sted fremdeles.

 

9,3x72 har jo overlevd til en viss grad, men mange slike kravepatroner for kombier fra 7mm. 8mm. 9,3mm i diverse hylselengder forsvant fra produsentkatalogene og fra butikkhyllene når krigen startet i 1939. Og etter krigen har de ikke dukket opp igjen som handelsvare. Norske småbruk hadde mange slike "ukurante" varianter i våpengarderoben i sin tid, og mange har ting liggende på lur den dag i dag.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...