Jump to content

Benelli MP95 eller Hammerli Xesse Sport


runev78

Recommended Posts

Jeg hadde en Benelli MP95 tidligere, og var veldig fornøyd med den inntil jeg begynte å få problemer med avtrekket.

 

Det ble funksjoneringsfeil nesten hver eneste serie, enten ved at det ble dobbeltskudd eller at avtrekkermekanismen ikke ble spent etter forrige skudd.

 

Service hos forhandler og importør var under enhver kritikk. Jeg leverte inn våpenet, og fikk det tilbake etter ca 6 mnd(!!!) med beskjed om at de hadde byttet hele avtrekkermekanismen. Etter en test på skytebanen viste det seg at jeg hadde funksjoneringsfeil på over 15% av skuddene. Jeg testet med Topshot, CCI standard, Eley grønn og Remington. Det var ingen nevneverdig forskjell mellom merkene på antall feilfunksjoneringer. I tillegg virket avtrekket seigt som om noen hadde sølt cola i mekanismen.

 

Jeg leverte inn våpenet igjen, og ble lovet et nytt våpen. Dette klarte de selvsagt ikke å levere, så etter nesten et halvt års venting til hevet jeg til slutt kjøpet.

 

Så i utgangspunktet et veldig godt våpen, men ikke ha for høye forhåpninger hvis det skulle bli noen problemer med det.

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke stå inne for driftsikkerheten til noen av dem siden jeg aldri har hatt dem,

så det vil jeg ikke utale meg om.

 

Det er ofte slik her inne at oppfatninger kan komme ut av proposjoner med virkligheten

vist 3 stykker skriver om sine negative erfaringer og så sitter det 50 andre som er

kjempefornøyd, men som IKKE skriver noe. Da blir ikke råd 'veiledende' lenger, men

oppfatningen blir heller 'villedende'.

 

Hammerli Xesse er nok et våpen som er bygd opp fra grunn som et rimligere våpen

som da er tenkt å fylle et mellomklasse markedet på pris og bruksområde. Typisk

så er jo dette et godt klubbvåpen.

 

Tanken bak Benellien MP95 er vel et strippet matchvåpen (MP90 worldcup), der anatomisk

skjefte og kanskje avtrekk er skiftet ut med en enklere variant for å få ned prisen, og til å

kunne fylle mellomklasse markedet, eller som klubbvåpen, mens våpenet sine hoved deler

som løp, sleide, ramme er relativt likt med MP90.

 

Begge variantene fyller hullet mellom en typisk billig Ruger MKII og et dyrt Match våpen som

Pardini, Morini og lignende.

 

Men jeg ville absolutt ha byttet ut det originale MP95 skjeftet med et anatomisk MP90 skjefte

for å ha et likt sammenligningsgrunnlag, og derifra kjent hvordan dem satt og føltes i hånda

før man tok et valg. Da spørs det om prisene er sammenlignbare lenger såfremt du ikke får

et godt tilbud. Alt annet vil bare bli visuell synsing.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...