Jump to content

Jaktødem/lungeødem og betablokker


Sauer 6,5x55

Recommended Posts

Tja. Enten har hunden hjertesvikt eller så har den det ikke. En i utgangspunktet redusert hjertefunksjon vil kunne forværres og resultere i lungeødem ved fysisk anstrengelse.

Betablokker er en medisin som kan brukes. Med forsiktighet og med gradvis opptrapping av dosen. Som sikkert mange her på forumet har personlig erfaring med, er dårlig kondis en vanlig bivirkning for mennesker og ganske sikkert for alle pattedyr. Spør veterinæren heller om vanndrivende eller ACE-hemmer. Finnes sikkert for bikkjer.

Min helt personlige mening: jeg hadde latt bikkja få ro. Presses den til lungeødem presses den for hardt de fysiske forutsetningene tatt i betraktning.

Link to comment
Share on other sites

Poenget er at det er umulig å forutse når det kommer, en dag (de fleste) kan han jage i timesvis uten å ha noen symtomer, men med noen få anledninger dukker det opp uten at det har noen klar sammenheng med lostid. Har hatt 3 tilfeller på 7 år. Er heller ikke alltid det er mulig å kople hunden akkurat når man ønsker så tenker forbyggende medisin hadde vært verdt ett forsøk.

 

Vanndrivende er greit som behandling hvis ødem oppstår, men er vel ikke å anbefale før jakt?

 

Å la hunden være i ro (ikke jakte med den) er ikke ett alternativ.

Link to comment
Share on other sites

Å la hunden være i ro (ikke jakte med den) er ikke ett alternativ.

Jeg skjønner deg godt. Snakk med en annen vetrinær som klarer å slå opp i felleskatalogen og finne riktig betablokker og dose. Kanskje bikkja får anfall med hjertearrytmi? Betablokker har også en rytmestabiliserende effekt.

En hund som får lungeødem gjentatte ganger har ganske sikkert en eller anne feil/skade på hjertet. Men å la en jakthund løpe helt inn i de evig marker (når den dagen kommer) er en tanke jeg er med på. Ville nok brukt peiler å en slik hund, sånn at man evt finner den igjen hvis den stuper.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hei Sauer 6,5x55!

Hvordan gikk det da du kontaktet dyrlegen som har forsket på dette?

Har en Drever som jeg tror kan være plaget at jaktødem og skal til den lokale dyrlegen i morgen for sjekk. Problemet er at symptomene nå har avtatt og er helt borte og vet ikke om de kan diagnostisere uten at det er symptomer? Bikkja er 3,5 år gammel og jeg har lyst til å gjøre det jeg kan for å kunne fortsette å jakte med henne, og hadde satt pris på om du kunne send meg en PM med kontaktinfo om denne dyrlegen hvis du har gode erfaringer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...