Jump to content

Identifisering av sako


Vidarr

Recommended Posts

Hallo. Har nettopp overtatt ei eldre sako rifle, er litt i tvil på hvilken modell dette er men tenker det er en forester. er lite merking på låskassa untatt kaliber (308) og SAKO. Det er og stempet med AII og nummer.

 

Noen som kan gi litt innsikt? tipper børsa var ny rundt 1980

Er dette ei bra børse som er verdt å ta vare på eller passer best som veggpynt?

 

Har lyst å pusse stokken fin igjen og friske opp nettskjæringen. Finnes det noen steder i norge hvor man får tak i nettskjærings verktøy? ser de har billige sett på ebay men vet ikke om de er brukenes?

 

Vurderer og og kutte løp å få skrudd på en demper, god ide?

 

Har skrudd av stål siktene på løpet, de hullene på enden vil jo forsvinne når man evt kutter løp men de hullene som skuret satt skulle jeg gjærne fått bort, finnes det noe triks for å få dette til? evt noe man kan fikse selv?

 

takker for all innsikt:)

Link to comment
Share on other sites

Her kan du finne litt mer om når rifla kan være produsert: http://www.sako.fi/pdf/datatables/SakoOldmodelsNumbering.pdf

 

Den heter nok Sako AII Forester. Det er for øvrig et skikkelig kvalitetsjern som tåler mange år til. Har en maken, og sammenlignet med en X-bolt jeg kjøpte i fjor (måtte over på links, ellers hadde AII'en fortsatt som elgbørse lenge enda), virker sistnevnte billig, selv om dette også er ei god rifle.

 

Så fortsett å bruke den, kappet eller ei. :-)

 

Manual her: http://www.sako.fi/pdf/manuals/Forester.pdf. L579 er nok modellnummeret. Ut i fra ovennenvte link ser det ut til at de begynte med ny merking fra 1977, AII, så den er fra det året eller nyere. Kan jo være helt opp til 1991 da. Står om endringer i lista.

 

Edit: Ikke rør de "rare skruene". De er for rekylstoppen (eller hva det nå kan kalles). For å få av løp/kasse, må du skru ut skruene foran og bak avtrekkerbøyla og bare trekke opp stasen. Enkelt og greit. Og ja, bedd stokken. Treverk lever, og har du kontakt nå, vil du garantert få mer kontakt om det er bløtt og treverket sveller bare aldri så lite, med treffpunktendring som resultat. Det kan kanskje hende den er beddet fra før. Min var det, og jeg tror ikke morfaren til kona hadde gjort det selv i hvert fall. Det du da kan gjøre er å pusse løpskanalen til du kan trekke et papirark mellom pipa og kanalen. Da holder det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...