Jump to content

Første gang jakt


HaakonSkudem

Recommended Posts

Finnes mye bra rype på ringvassøy i år, men sitter høyt, å da mener jeg høyt!

Var selv i dag og gikk og fant liryper i steinurer langt over trægrensa.

 

Det du i hovedsak må tenke på er at ryper må ha to ting: mat og vann, de liker seg nerme bekker hvor det er god lyng.

 

I tillegg er rypa sky og forsiktig og vil gjærne være inle fra vinden, små dalsøkker eller under bratte skråninger som gir god le kan være en god plass og bynne,

Gå alltid mot vinden og som alltid GOD JAKT!

Link to comment
Share on other sites

Vi er studenter og det er veldig begrenset med når og hvor vi kan jakte, siden vi ikke har tilgang på bil. Vi tenker å kjøpe jaktkort på Tomasjord-Oldervik utmarkslag. Rett over brua fra Tromsø. Tenker å gå fra Tønsvika over til tromsdalen, eller omvendt. Jakt blir det uansett, også er det jo skuddpremie på kråker her også, så om jeg ikke finner noe rype så kanskje jeg får ei kråke eller to. Hørt at noen kaller dem fattigmannsryper, er ikke mange som er like fattige som studenter :) Kan ikke ikke like noe før man har smakt sier min mor.

 

Men takk for gode råd! Vi kommer nok til å dra en eller to turer i første omgang ettersom vi har en oppgave som må leveres uka etter. Men da er det notert at rypa ligger høyt, og ett sted der den har tilgang på mat :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...